Vilken är bästa tiden på dagen att träna?

Vilken är den bästa tiden på dagen att träna? Det är den tiden som du har mest energi och kan prestera bäst på! 
Men om vi kollar rent fysiologiskt vilken tid som är effektivast på dygnet att träna så är

Träning för styrkeökning kan vara fördelaktigast för män på morgonen då testosteronnivåerna är som högst. 

Volymträning är effektivast framåt eftermiddagen när vi har mer av GH (tillväxthormon) i kroppen. 

Löpning, sprint, rörlighetsträning är effektivast på eftermiddagen då vi är mer flexibla i muskler och leder. 

Rehabträning är fördelaktigast på eftermiddagen då kroppstemperaturen är högre och vi är mer flexibla. 

Fettförbränning är effektivast på morgonen innan frukost då glykogennivåerna är lägre eller på eftermiddagen då kroppstempraturen är högst och efterförbränningen blir högre. 

Detta är som sagt väldigt individuellt person till person och jag själv är ganska trögstartad på morgonen och har som mest träningsenergi efter lunch eller före middagen.

Dela vidare:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Kostnadsfri analys

Är PT Online För Dig?​

Intresserad av vår PT online tjänst? Frågor eller funderingar innan du kör igång? Hör av dig så kikar vi på dina förutsättningar och svarar på frågor.

PT PREMIUM - 24 veckor 4978 kr

40% RABATT

JUST NU: 2980 kr (124 kr per vecka)

PT BAS 12 veckor - 2489 kr

25% RABATT

JUST NU: 1990 KR (165 kr / vecka)