Vad är ketos och vad är det bra för?

Ketoner
Bildas när kroppen förbränner fett och är ett tillstånd som uppstår vid fasta eller vid lågkolhydratkost. Vilket innebär att levern frisätter ketonkroppar i blodet via fettet (Triglycerider) som bryts ned och dessa omvandlas i sin tur till energi till muskler och hjärna. Man kan förenkla det genom att säga när kolhydraterna i kroppen är slut så måste kroppen istället börja bryta ner fettet istället för att loss energi.


Fördelar?
De stora fördelarna vid en optimal ketos är att förbränningen är hög samtidigt som man har mycket energi istället för som många andra viktminskningsmetoder som gör många väldigt trötta och energilösa pga av för lågt intag av kalorier. En annan fördel med ketos är att dess anti-katabola egenskaper vilket gör att musklerna inte förtvinar som den kan göra med andra lågkalori dieter.


Ketoner sparar muskelmassa

Ketoner sparar muskelmassa genom att förse hjärnan med energi från fett istället för att aminosyror behöver fungera som grundmaterial för levertillverkat blodsocker. Ketos minskar aptiten vilket kan vara fördelaktigt under en viktminskningsfas. Du som är i ketos har därför ett ökat behov av salt eftersom du dels har mindre vatten i kroppen.


Periodisk fasta
Ger också upphov till ketos då kroppen naturligt bildar ketoner om man avstår från föda så glykogendepåerna töms och kroppen måste börja bryta ner fettet som energi. Högt intag av protein kan däremot hämma ketonproduktion eftersom överskott av protein omvandlas till glukos (sockerart) ~ 0.7gram protein per/kg kroppsvikt är rekommenderat för optimal ketos


Andedräkt med lukt av aceton?
Keton är acetoacetat (att jämföra med aceton), som lämnar kroppen både via utandningsluften och huden vilket kan ge dålig andedräkt.


Ketos, något för alla?
Det finns ingen anledning att tro att långvarig ketos skulle innebära några former av hälsorisker. Ett exempel är eskimåer som ständigt befinner sig i ketos är de friskaste folkslaget på jorden. Många mår väldigt bra av vid ketos medan andra mår bättre av att äta mer kolhydrater. Detta styrs främst av våra gener och vilket typ av ämnesomsättning man har. Diabetes typ-1 patienter bör avstå från att hamna i ketos.


Ketos tar tid

Att komma i ketos och börja använda sina fettsyror som energi istället är en omställning för kroppen som tar tid och kan vara jobbigt fysiskt och mentalt. Ca 2-3 veckor tar det innan musklerna successivt övergår till förbrukning av fettsyror istället för kolhydrater, vilket kan kännas ordentligt på energinivåerna och träningen kan kännas omänskligt jobbig och omotiverade. När ketosen senare kickat igång och kroppen börjat använda fettet som bränsle så brukar energin vända vara på topp och betydligt bättre än innan.

Ketosnormer

• Under 0,5 mmol/L – Räknas inte som ketos är långt ifrån optimal förbränning.
• Mellan 0,5-1,5 mmol/L – Du får bra men inte maximal förbränning.
• Mellan 1,5 – 3 mmol/L – Optimal ketos och är också optimal för maximal fettförbränning.
• Över 3 mmol/L – onödigt hög ketos och ger varken bättre eller sämre vikteffekt än att ligga mellan 1,5 – 3

Du kan mäta dina ketonnivåer genom en keton sticka som finns att köpa på apoteket.


Referenser

Metabolism of ketone bodies by the brain.Sokoloff L. Annu Rev Med.

Low-carbohydrate, ketogenic diet to treat type 2 diabetes”. Journal of Nutrition and Metabolism 2005

Physiological roles of ketone bodies as substrates and signals in mammalian tissues. Robinson AM, Williamson DH. Physiol Rev. 1980 

Ketogenic Diets: New Advances for Metabolism-Based Therapies. 2012 

Dela vidare:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn