HIIT INTERVALLER

HIIT intervaller är något vi förespåkar och lägger stort fokus på när vi lägger upp träningsscheman eftersom fördelarna med HIIT träning är så många. Oavsett om du vill öka förbränningen och ner vikt eller vill definiera kroppen utan att förlora muskelmassa så är HIIT träning helt överlägset

Vad är HIIT?

HIIT är en förkortning av High Intensity Intervall Training, vilket översätts till högintensiv intervallträning. Träningsformen går ut på att man tränar kondition med hög puls (85-95% av sin maxkapacitet i korta sekvenser som varvas med vila. HIIT intervallpass går snabbt att utföra, ca 10-15 minuter räcker för att få ut maxeffekt

Vad är fördelarna med HIIT träning?​

·Behåller din muskelmassa svenska och internationella studier har påvisat att HIIT träning stimulerar muskeltillväxt eftersom HIIT ökar hormonfrisättningen (Growth Hormone). Därför passar sig denna träningsform mycket bra vid deff.

· Träningsformen är tidseffektiv då den inte kräver mer än 10-15 minuter för maximal effekt. Vi rekommenderar att komplettera HIIT träning till vanlig styrka eller Tabata träning för att få komplett träning

· HIIT träning ökar ämnesomsättningen Metabolismen tar fart och så gör även din fettförbränning under och även efter träningspasset eftersom kroppen behöver jobba under återhämtningsfasen

· HIIT ökar din maximala syreupptagningsförmåga (VO2 max) vilket ökar konditionen rejält, och som i sin tur påverkar din ämnesomsättning och energinivå postivt under dagarna och du känner dig piggare

· Träningsformen funkar utmärkt att utföra på både löpband, cykel, roddmaskin, crosstrainer eller utomhus

· Roligare träningsform eftersom du har fullt upp med att hålla fokus på kommande intervaller och hinner därför inte få långtråkigt som vid långdistansträning kan vara

Vill du ha hjälp med kost och träning?

Kom i form med oss

Inspireras, gilla, dela, prenumerera: