Stress > kaos > utbränd

                                                       Stress är idag den vanligaste orsaken till sjukskrivning i Sveige


Stress är vårt skydd
stress är en biologisk skyddsmekanism för att snabbt kunna uppfatta fara för oss som sätter kroppens sinnen i alarmberedskap för att kriga eller fly. Förr i tiden var stressen livsviktig för vår överlevnad, t.ex om vi stötte på ett lejon på savanen så vi var tvungna att snabbt reagera och ta beslut om vilket alternativ som ger oss störst chans till överlevnad. Vilket var antingen var, 1 ta strid mot lejonet, 2 fly om vi känner att vi inte kommer kunna vinna fighten, eller 3 som sista alternativ spela vi död och hoppas att lejonet inte sett oss eller låter oss vara.


Akut stress
Våra kroppar reagerar likadant i en stressad situation idag som de gjorde för flera tusen år sedan när vi behövde fly. Akut stress så fort vi springer med andan i halsen för hinna med bussen eller om vi ska tala inför en publik vilket kan göra oss nervösa och pulsen skjuter i taket och vi blir akut stressande och börjar svettas. När denna situation är över lägger sig den akuta stressen och kroppen börjar återhämtar sig och lugnande hormon som oxytocin utsöndras. Stress är därför en naturlig reaktion som ger oss styrka att klara en utmanande och svår situation. Stress hjälper oss att prestera bättre, men stres kan också leda till ett fysiskt och psykiskt sammanbrott.


Kronisk stress

Kronisk dvs, långvarig stress där vi går på högvarv från morgon till kväll utan chans till återhämtning är allt annat än naturligt för oss människor och kan leda till allvarliga hälsoproblem som sömnproblem, utmattning, depression och sjukdomar. När stressen är konstant dag ut och dag in, vecka efter vecka så kommer nervsystemet till slut att sätta in nödbromsen, vilket idag kallas utbrändhet. Vid utbrändhet funkar inte längre signalerna mellan hjärnan och binjurarna som då slutar och utsöndra vårt vakenhetshormon ”kortisol” helt och hållet för att skydda kroppens överlevnad helt enkelt. Men utan kortisol i blodet gör oss totalt energi och kraftlösa och enkla vardagssaker som att kliva upp ur sängen och hämta ett glas vatten är enormt jobbigt för en person som är utbränd. Kronisk stress och utbrändhet är idag den vanligaste orsaken till sjukskrivning inom EU.


Vilka faktorer ökar vår stress?

Otillräcklig vila, sömn, motion, för mycket arbete eller när kraven och förväntningarna på dig blir för stor kan lätt leda till stress. Det finns en mängd olika faktorer som bidrar till att man blir stressad och därför är det är viktigt att se till hela sin livssituation för att inte låta stressen göra dig sjuk. För att bli kvitt sin stress är det alltid viktigast att ta tag i själva grundorsaken till varför stressen uppstår. Se över vad du kan göra annorlunda för att undvika eller åtminstone minska stressen i just de situationer som gör dig stressad istället för att köra på tills stressen kör över dig

Planering och att ligga steget före istället för att ligga konstant efter med mängd olika saker hela är att ha kontroll och är avstressande. Att bryta ett stressmönster är ofta svårt och tar tid men är möjligt för de flesta. Många stressmoment uppkommer idag av struntsaker som egentligen inte spelar någon större roll imorgon eller om en vecka. Om du känner att stressen påverkar dig livskvalité negativt så påverkar den också din hälsa negativt. Kom ihåg att ingen kommer någonsin tacka dig för att du stressat dig igenom ett helt liv och bränner ut dig, går in i väggen och riskerar att dö i förtid.



Referenser

Impact of sleep, screen time, depression, and stress on weight change in the intensive weight loss phase of the LIFE study Int J Obes. Published in final edited form as: Int J Obes (Lond). 2012 Jan; 36(1): 86–92. Published 2011.

Dela vidare:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn