Ska man äta gluten?

God jul och mycket gluten skulle man kunna säga! Efter att ha uteslutit gluten helt ur min kost under detta år så fick jag känna på dess direkteffekter som gluten orsakar, faktum är att jag hade svårt att ens hålla mig vaken efter några skivor julvört som är bakat på vetemjöl, så trött och slö blev jag. Jag skulle kunna prata i timmar och dagar om gluten men det skulle ingen orka lyssna på så jag tar det lite kortfattat vad gluten är och vad det gör.. 

Ordet ”gluten” kommer från det latinska ordet ”lim” och härstammar från samma latinska rot. ”Gluten” betyder alltså direkt översatt ”lim”. 

Vete, korn och råg innehåller giftiga kemikalier i sig som produceras av växten självt. Dessa vete-gifter är till för att hjälpa och skydda växten med sin egen reproduktion och motståndskraft i sin miljö och överlevnad helt enkelt. Dock på bekostnad av människor och djur som äter av spannmålet. 

Problematiken med Gluten är dels det höga GI och GL som gluten nästan alltid bär med sig (bröd, mjöl, pasta) som ger en snabb blodsockerstegring och därmed ökad fettinlagring, Men den stora bieffekten av gluten är framförallt dess svårsmälta egenskaper och dess höga ”disulfidbindningar” som gluten innehåller som är svåra för vårt tarmsystem att spjälka. 

Inte ens korna som är vegetarianer kan smälta vete utan risk för allvarliga tarmproblem och leverbesvär och en person som är intolerant (även ovetande) som äter bröd eller pasta på daglig basis har sin tunntarm ständigt belastad med detta slemmiga, inflammatoriska glutenlim riskerar allvarliga vitamin och mineralbrister som resultat. 

En inflammerad tarm kan därmed förlora sitt näringsupptag och så lite som 0,1 gram av gluten orsaka allvarliga besvär för celiakipatienter som orsaka och påskynda uppkomsten av vissa cancerformer och åldersrelaterade sjukdomar som Alzheimers (demens).  

Redan på 90-talet uteslöt Formel 1 förare gluten ur sin kost för att det påverkade deras reaktionsförmåga negativt. 

Och med sagt så råder jag alla människor att helt utesluta gluten i sin kost för alltid av den anledningen att vi evolutionärt inte hunnit anpassa våra kroppar för dessa spannprodukter och kan därmed riskera en inflammerad ”läckande” tarm och försämrat immunförsvar som följd.  

Referenser
Effects on celiac and non-celiac intestinal mucosa and intestinal cell lines ALESSIO FASANO Scandinavian Journal of Gastroenterology, 2006; 41: 408/419 Complete remission of plantar fasciitis with a gluten-free diet: Relationship or just coincidence?Foot (Edinb). 2014 Jun 26. pii: S0958-2592(14)00062-5.

Dela vidare:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Kostnadsfri analys

Är PT Online För Dig?​

Intresserad av vår PT online tjänst? Frågor eller funderingar innan du kör igång? Hör av dig så kikar vi på dina förutsättningar och svarar på frågor.

PT PREMIUM - 24 veckor 4978 kr

40% RABATT

JUST NU: 2980 kr (124 kr per vecka)

PT BAS 12 veckor - 2489 kr

25% RABATT

JUST NU: 1990 KR (165 kr / vecka)