Periodisk fasta och tillväxthormon (Growth Hormone)

TIllväxthormon growth hormone

Tillväxthormon (Human Growth Hormone)

HGH ökar muskeltillväxt, styrka och prestation, samtidigt som det hjälper oss att återhämta oss från skador och cellreparation. Låga HGH-nivåer kan minska din livskvalitet och ökar risken minskad muskelmassa och ökad fettmassa.

Frisätts från hypofysen i hjärnan

Tillväxthormonet frisätts i hypofysen i hjärnan där det transporteras vidare till levern där hormonet Metaboliceras och omvandlas till ett flertal andra tillväxtfaktorer. Varav det viktigaste tillväxthormonet för vår muskeluppbygnad är IGF-1 (Insulin-Like Growth Factor 1).

.

TIllväxthormon growth hormone

GH-produktionen är högst under puberteten och minskar därefter med åldern. Nedgången är ungefär 14% per decennium. GH styr framförallt regleringen av kroppslängden hos barn och tonåringar och bestämmer hur långa vi kommer bli i vuxen ålder.

.

Effekter med bra nivåer av HGH

• Ökad muskelmassa (IGF-1)

• Ökad ämnesomsättning (GH ser till att fett bryts ner för att användas som energi)

• Ökad återhämtning/läkning mellan träningspassen

• Förbättrad hy och cellpereration som minskar naturligt åldrande

Effekter med låga nivåer av HGH

• Minskad ämnesomsättning > ökning av kroppsfett

• Förminskad muskelmassa                      

• Försämrad hy som resulterar i ett ”äldre utseende”

• Skörare skelet, uppkomst till osteoporos (benskörhet)

• Försämrad hjärnfunktion och minne

• Depression och trötthet

.

Periodisk fasta dess effekt på tillväxthormon

TIllväxthormon growth hormone

The Journal of Clinical Investigation påvisande forskarna i en studie där deltagarna i studiegruppen genomförde en 24 timmars fasta som resulterade en genomsnittlig ökning av HGH med 45% under en dag med periodisk fasta.

Blodproverna påvisade att den minsta tiden som krävs för att utlösa ökad HGH-produktion är 16-18 timmar av fasta.

.

Periodisk fasta har fler hälsofördelar än just HGH frisättningen. Periodisk fasta är b.la enkel metod att minska eller att behålla kroppfettet låg då kroppen har en bra förmoga att vänja sig vid mindre antal måltider utan att behöva kalorikomplencera vid de övriga måltiderna.

Periodisk fasta passar många men är inte för alla eftersom fasta ger ett ökat stresspåslag eftersom kroppen ställer in sig på att hitta föda. Det är inga problem för en frisk person eftersom kroppen är evolutionärt anpassad efter kortare fasta perioder. Tillhör du någon av nedanstånde så bör fasta undvikas.

– Ätstörning

– Underviktig

– Om du ska upp i vikt

– Utmattningssyndrom

– Gravid / Ammande

– Sköldkörtelsjukdom

.

Referenser

Fasting enhances growth hormone secretion and amplifies the complex rhythms of growth hormone secretion in man. J Clin Invest.

Dela vidare:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn