Osteoporos – Benskörhet

Osteoporos (Benskörhet) 
utvecklas när det bryts ner mer skelett än vad som byggs upp. Skelettet blir då sakta men säkert skörare för varje år och till slut urkalkas skelettet så mycket att det räcker med att vi snubblar mot marken för att det ska kunna bli en skelettfraktur

Sverige 
ligger i topp i världen när det gäller benskörhet. Sjukdomen är så pass vanlig i Sverige att varannan kvinna och var fjärde man riskerar att under sin livstid få en fraktur (benbrott) som beror på osteoporos. Benskörhet drabbar främst äldre personer över 60 år.

Men mjölken då?
ändå är vi det land som konsumerar mest mjölk och mejeriprodukter i världen.. hur rimmar det ihop? För mjölk innehåller ju kalcium och det är ju bra för skelettet vet vi nog alla vid det här laget eftersom de var det vi blev itutande under hela vår uppväxt

Problemet 
Dessvärre kan att kroppen inte ta till sig kalciumet ordentligt när vi inte har tillräckligt med D-vitamin i blodet. D-vitamin främjar kroppens kalciumupptag och reglerar kalcium- och fosfornivåerna i blodet, vilket indirekt gör det möjligt för ny benvävnad att mineraliseras och bli hård, vilket motverkar bennedbrytningen. 

D-vitamin produceras 
i huden när vi får ordentlig sol på oss, vilket främst sker när solen är som starkast, dvs är när vår egen ”skugga” är kortare än oss själva. Är solstrålarnas vinkel är brantare än 45 grader filtreras det mesta av UVB-strålningen bort. D-vitamin är fettlösligt och kan lagras i kroppen upp till några veckor innan nivåerna börjar sjunka igen och därav behöver vi kontinuerlig sol på oss för att kunna upprätthålla en optimal hälsa och ett starkt skelett. D-vitamin brist är därför orsaken till varför så många i Sverige och övriga norden drabbas av benskörhet och beror till största del på vårat kära nordliga klimat och inte på kossorna som ger oss kalciumet. Vi får helt enkelt för lite soltimmar under det totala året. Pastöriserad mjölk har även tillsatt D-vitamin men dessvärre långt ifrån tillräcklig mängd

Och med det sagt 
så har vi inte så mycket att välja på, antigen flyttar man till sydligare breddgrader där det finns gott om sol, eller så äter ni mängder av lax och/eller så köper ni D-vitamintillskott NU och inte ”sen” när skelettet hunnit blivit skört, då är det tyvärr för sent. 

Själv använder jag Betteryou.se mellan september-april 

Osteoporos kan även leda till dålig hållning då ryggkotorna till slut inte orkar hålla upp kroppsvikten och kotorna blir istället ”kilformade” vilket leder till kutrygg. Osteoporos är till viss del ärftlig och är dubbelt så vanlig hos kvinnor än män vilket beror på att kvinnor förlorar benmassa i samband med klimakteriet då kroppen slutar producera östrogen som också är viktigt för skelettuppbyggnad. Män förlorar också successivt sin benmassa i takt med sjunkande testosteron, men det sker inte snabbt som östrogenet hos kvinnor. Samt så har män mer benmassa som buffert än kvinnor från början. Träning under hela livet är såklart ovärderligt när det gäller uppbyggnad och att och behålla ett starkt skelett. Studier visar även att barn som dricker mjölk regelbudendet har 30% längre risk för skelettfrakturer än barn som inte dricker mjölk.



Referenser

Bischoff-Ferrari HA et al. Prevention of nonvertebral fractures with oral vitamin D and dose dependency: a meta-analysis of randomized controlled trials. Arch Intern Med. 2009 

Bischoff-Ferrari HA et al. Effect of Vitamin D on falls: a meta-analysis. JAMA. 2004

Mocanu V, et al. Long-term effects of giving nursing home residents bread fortified with 125 microg (5000 IU) vitamin D(3) per daily serving. Am J Clin Nutr. 2009 

Whole‐genome sequencing identifies EN1 as a determinant of bone density and fracture. 28 April 2014


Inaba, Masaaki. ”Secondary osteoporosis: thyrotoxicosis, rheumatoid arthritis, and diabetes mellitus.” Journal of bone and mineral metabolism 22.4 (2004)

Stafford, Diane EJ. ”Altered hypothalamic-pituitary-ovarian axis function in young female athletes.” Treatments in endocrinology 4.3 (2005)

Dela vidare:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn