PERIODISK FASTA

Hur fungerar periodisk fasta?

Efter en måltid är kroppen inställd på energilagring av maten och kroppen rustar för framtida bruk. Efter ungefär 6-10 timmar efter senaste måltid är magsäcken tömd och kroppen skiftar då över till energiförbrukning och kroppen går in ett fasta läge och börjar då istället bryta ner fetter och kolhydrater för att få loss energi.

Periodisk fasta är en effektiv metod för att optimera båda resultaten och hälsan på samma gång. Fördelarna med Perdiodisk fasta är många och de övergripande effekterna är framförallt ökad fettförbränning, kalibrerar aptiten, stabiliserar blodsockret, samt ger en ökad cellreparation som motverkar elasticiteten i huden och därmed motverkar åldrandet.

Muskelbesparade

En vanlig myt som ofta cirkulerar är att periodisk fasta är muskelnedbrytande för kroppen, med argumentet att kroppen bryter ner muskelmassa eftersom kroppen svälter. Vilket är till stor del helt fel eftersom kroppen har reserver i form av kolhydrater och fettvävnad att ta utav. Kroppen svälter därför inte förrän tidigast ett par dagar hos en normalviktig person.

Anledningen till att Periodisk fasta har en muskelbesparande effekt beror på att fasta stimulerar tillväxthormon (Growth hormone) och ketonerna. Ketonerna är muskelbesparande eftersom de bryter ner fett i levern istället för protein från muskelmassan.

Fasta är evolutionärt naturligt för oss

Vi använder ofta periodisk fasta som verktyg för att uttnyttja alla dess fördelar som fastan har på när vi lägger upp kostscheman åt våra klienter som vill ner i vikt och fettprocent på ett hälsosamt sätt. Periodisk fasta är evolutionärt naturligt för oss människor eftersom vi under människans utveckling under miljontals år har ätit 2-3 måltider under ett dygn, vilket har lett att våra kroppar har utvecklas för att fasta under majoriteten av timmarna under dygnet.

Periodisk fasta är inte för alla

Man ska dock ta i beaktning att periodisk fasta kan ha en kortvarig stress på kroppen eftersom adrenalin- och kortisolsystemet ökar. Vilket i sig inte är problem för en frisk person eftersom våra kroppen är utvecklade för att kunna hantera fasta. Vi vill ändå understryka att fasta inte är för alla och bör undvikas om du tillhör någon av följande grupper nedan:

  • Ätstörning
  • Utmattningssyndrom
  • Underviktig
  • Gravid / Ammande
  • Sköldkörtel sjukdom
  • Personer som vill gå upp i vikt

Vill du ha hjälp med kost och träning?

Kom i form med oss

Inspireras, gilla, dela, prenumerera:

Kostnadsfri analys

Är PT Online För Dig?​

Intresserad av vår PT online tjänst? Frågor eller funderingar innan du kör igång? Hör av dig så kikar vi på dina förutsättningar och svarar på frågor.

PT PREMIUM - 24 veckor 4978 kr

40% RABATT

JUST NU: 2980 kr (124 kr per vecka)

PT BAS 12 veckor - 2489 kr

25% RABATT

JUST NU: 1990 KR (165 kr / vecka)