Kokosfett – förbränner kalorier när du vilar

How Coconut Oil Can Boost Metabolism, Making You Burn More Calories at Rest

Mättat fett
Kokosfettet är innehåller hög mängd mättat fett som i många år tillbaka haft ett väldigt dåligt rykte, främst pga studier från 80 och 90-talet påvisat hur mättat fett påverkar våra kärl och kolesterolet negativt, och som sin tur ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. På senare år har man dock kunnat urskilja olika typer av mättat fett. Kokos innehåller höga mängder av så kallat MCT-fett, som påverkar på metabolismen och fettförbränningen.

MCT fett
(Medium Chain Triglycerides) absorberas i magsäcken och tas snabbt upp av tunntarmen, vilket innebär att kroppen inte behöver frigöra galla för att bryta ner kokosfettet. MCT kan alltså omvandlas direkt till energi istället för fettinlagring. Kokosfett har även en termogen (temperatur höjande) effekt, vilket ökar förbränningen på samma sätt som riktigt stark mat.

Förbrännande effekt
Studier visar på att när vi intar kokosfett förbränner vi mer kalorier under de närmsta 24 timmarna. I en studie från 2002 så brände de som tog 1 msk av kokos 39 fler kalorier under loppet av 24 timmar, medan gruppen som tog 2 msk av kokos brände 113 extra kalorier under samma period.Referenser

Medium- versus long-chain triglycerides for 27 days increases fat oxidation and energy expenditure without resulting in changes in body composition in overweight women. 2003Twenty-four-hour energy expenditure and urinary catecholamines of humans consuming low-to-moderate amounts of medium-chain triglycerides: a dose-response study in a human respiratory chamber. 1996

Journal of Nutrition”; Physiological Effects of MediumChain Triglycerides: Potential Agents in the Prevention of Obesity; Marie-Pierre St-Onge and Peter J. H. Jones; March 2002

Dela vidare:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn