Kaffe på maten?

Efter en måltid verkar kaffesuget öka hos dom flesta vuxna.

Min teori är att man undermedvetet vill återställa matkoma tröttheten, antingen med någon söt dessert eller med kaffets centralstimulerande effekt. 

Men det är inget att rekommendera då kaffe binder järn till sig och hämmar därmed kroppens järnupptag och på sikt kan leda till järn och ev andra mineralbrister. 

Drick därför kaffe en timme före måltiden eller två timmar efter för att försäkra dig om att polyfenolerna i kaffet hinner absorberas och inte störa järnupptaget. Järn ingår i de röda blodkropparna som hjälper till att transportera livsviktigt syre till dina celler. Järnbrist i kroppens depåer och celler kan leda till trötthet, blodbrist och ökad risk för infektioner.

 C-vitamin ökar upptaget av järn och är sannolikhet den viktigaste faktorn för ett bra järnupptag eftersom det motverkar effekten av både fytinsyra och garvsyror. Vitaminet har förmågan att omvandla järn till en form som inte kan bindas till fytinsyra eller garvsyror och som också absorberas lätt.

Referenser
Iron absorption and phenolic compounds: importance of different phenolic structures.
Eur J Clin Nutr. 1989 Aug;43(8):547-57.

Hallberg L, Hulthen L. Prediction of dietary iron absorption: an algorithm for calculating absorption and bioavailability of dietary iron. Am J Clin Nutr. 2000;71:1147-1160. 

Dela vidare:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn