Frågor & svar med Cecilia Ehring och Fredrik Danermark

             Vikt:        84.1 kg                                     74,6 kg
         Midja:        92 cm                                    78,6 cm


6 veckor & halvvägs in i perioden med Fredrik Danermark och Cecilia Ehrling som jag coachar inför deras giftemål som är om en knapp månad. Sedan vi körde igång för 6 veckor sedan så har de följt exakt allt jag sagt och skrivit i deras kost- och träningsupplägg till punkt och pricka. Jag är helt säker på att om jag hade bett Cecilia och Fredrik stå på ett ben i 12 veckor framåt så hade de förmodligen gjort det också, ett väldigt disciplinerat par med andra ord! 🙂

Ni kan följa mer av deras kost och träningsresa inför bröllopet  period http://blogg.loppi.se/ceciliaehrling/

Jag har fått in en del frågor ang deras kost- och träningsupplägg inför deras bröllopsform som jag besvarar nedanför 

__________________________________________________________________________

1: Hur snabbt kan man få ett träningspass överstökat samtidigt som det ändå gör nytta? Och vilken träningsform är mest effektiv för att bli av med ”gubbmagen”?

Robin: Ska man fettförbränna maximalt på kortast möjliga tid så är det hålla pulsen uppe som gäller. Jag rekommenderar starkt Tabata cirkelträning samt HIIT intervaller som är väldigt effektivt eftersom vilan är minimal och ger väldigt bra resultat. Här kan du läsa om HIIT intervaller och dess fördelar i en artikel jag skrivit. http://nosugarneeded.se/2015/february/hiit-intervaller-gh-frisattning.html

__________________________________________________________________________

Följdfråga: Tack för svaret! Det borde väl kunna gå att köra HIIT intervaller på en crosstrainer? Jag har en som inte är direkt utsliten hemma.

Robin: Visst går det att köra HIIT intervaller på crosstrainer. Ett förslag är att köra intervallerna 30/30sek, Dvs 30 sek ”maxtempo” och sedan 30 sek ”joggtempo”. Prova 10-20 st sådanna intervaller, kommer kännas ordentligt. 

__________________________________________________________________________

2: Om jag förstått det hela rätt så dricker ni nästan enbart vatten. Kan man dricka t.ex. Cola Zero som inte innehåller några kalorier?

Robin: Om du undrar hur Cola Zero påverkar vid viktnedgång så stämmer det att lightläsk inte påverkar vikten eftersom det inte innehåller några kalorier. Däremot är vatten såklart nyttigare än cola zero eftersom light läsk innehåller en del kemikalier. Ska dock tilläggas att aspartam inte är farligt som det ofta påstås. Jag har skrivit en artikel om just aspartam. http://nosugarneeded.se/2016/march/sanningen-om-aspartam.html

__________________________________________________________________________


Jag (Fredrik) kommer med en följdfråga:
Betyder det att jag och Cissi kan ”lyxa till det” med nått glas Cola Zero (eller motsvarande) till fredagsmiddagen någon gång ibland och fortfarande ha ett gott samvete?

Robin: Om ni vill ”unna” er något på helgen så tycker jag light-läsk är ett bra alternativ eftersom det inte finns några hälsorisker vid liten till måttlig konsumtion. Light-läsk är harmlöst i jämförelse med vanlig läsk som innehåller runt 10% socker – vilket är betydligt sämre för hälsan.

 __________________________________________________________________________


3: Du har ju redan svarat på frågan om hur man bör träna för att bli av med den där ”lilla magen” utan att behöva flytta in på gymmet. Om man som jag nu blivit av med magen och nästan börjar bli för smal och istället vill lägga på sig lite vikt UTAN att öka kroppsfettet, hur ska jag träna då?

Robin: När man vill bygga och även bränna fett samtidigt så kan man minska tiden och sätta kort vila mellan seten, ex 15-45 sekunders vila tills nästa set. Det är väldigt effektivt för att få upp puls och flåset vilket kommer stimulera förbränningen. Superset och Triset där man kör två eller tre övningar i följd utan vila är också riktigt effektivt för att få upp tempot och mjölksyran i träningen.

 __________________________________________________________________________

4: Många går och tänker och laddar för att ”DÅ ska jag sätta igång med träningen och förändra min livsstil så jag tappar dom där extrakilona.” Och så kommer den där dagen då man sätter igång, man kör på som tusan i någon vecka eller två och sen trappar det av och efter ytterligare ett par veckor var man tillbaka i gamla vanor. Har du några bra tips på hur man ska bära sig åt för att lyckas att både lyckas bibehålla peppet och få till det så man faktiskt regelbundet rör på sig även på sikt?

Robin: Detta är ett extremt vanligt fenomen att man kör igång för fullt med sin träning (oftast efter semestern eller nyår) när man är motiverad och pepp till tusen på att komma i toppform. Vilket håller i några veckor för många människor innan träningsfrekvensen börjar sjunka igen..  Men oftast handlar det faktiskt inte som många tror att man ”gått ut för hårt i början, men sen räckte inte tiden till” vilket är en otroligt vanlig ursäkt för man inte prioriterar träningen. 

En betydande faktor till varför man inte klarar att hålla i sin träning mer än i ett par veckor beror främst på att man egentligen inte tycker träningsformen som man utövar är mentalt tillfredsställande, utan kanske till och med tråkig.. Samt att resultaten man ville uppnå från början med träningen kanske inte kom som ett brev på posten och inte levde upp till förväntningarna, vilket också dödar motivationen vilket leder till att man ger upp för tidigt helt enkelt. Av den anledningen är vår tillfredsställelse av själva träningen kanske det absolut viktigaste av allt i långa loppet. Tycker vi inte träningsformen är tillräckligt givande kommer det garanterat inte heller bli långvarigt

__________________________________________________________________________

5: Den här frågan är lite lik den föregående men rör snarare kost istället för träning. Hur ska man lyckas förändra de där gamla vanorna och faktiskt börja äta mer hälsosamt så att det även håller på sikt? Måste man helt sluta med ”godsakerna” som t.ex. en bit choklad, lite vin och kanske en pizza någon gång ibland. För säga vad man vill…det är ju väldigt gott.

Robin: Att dricka ett glas vin till helgen eller en pizza någon gång ibland är inga problem alls. Problemet för många är att det är lättare sagt än gjort att endast förhålla sig till just ”någon gång ibland”. Det är väldigt lätt att vardagliga rutiner faller in och att man ganska ofta väljer snabbmat till lunch eller beställer med en pizza på vägen hem från jobbet eftersom det är ett smidigt alternativ som är lättillgängligt och smakar bra. Vilket är ett lockande alternativ när man kanske inte är så sugen på att åka och handla och laga mat efter en lång dag på jobbet. När det gäller godis och sötsaker är det väldigt svårt att ”bara lite grann” eftersom socker påverkar dopamin och grelin nivåerna i hjärtan vilket gör att vi direkt vill ner i godisskålen igen. Jag har skrivit en artikel om hur socker påverkar hjärnan och våra hormoner http://nosugarneeded.se/2015/february/sotsug-och-sockerberoende-losning.html

Det var allt för den här veckan!  
Trevlig söndag! //Robin

Dela vidare:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn