Alkohol VS träning

Jag får ganska ofta frågan om hur mycket alkohol förstör träningsresultaten och hur negativt det påverkar kroppen. Så jag tänkte ta upp lite faktorer hur alkoholens inverkan på styrketräning och hur länge alkoholens effekter sitter i. Det som påverkas i kroppen när vi intar alkohol är en hel del hormonförändringar som har effekt på både vår hjärna och vår fysik, desto mer alkohol desto mer hormonförändringar. De hormoner som påverkas mest är framförallt Testosteron, östrogen, IGF-1, Kortisol och adrealin.

När det gäller effekt på muskelmassan så minskar alkohol framförallt av hormonet IGF (insulins growth factor) ett hormon som främjar förbränning och ökar muskeluppbyggnad. Under själva drickandet så ökar hormonet testosteron, vilket kan leda till aggression, vilket förklarar varför det lätt blir väldigt stökigt där mycket alkohol konsumeras, unga män som är de som redan har höga testosteronnivåer kan få ett väldigt förändrat temprament.

Efter alkoholdrickandet så sjunker istället testosteronet upp till hela 1-2 veckor efter en rejäl fylla innan det är helt återhämtat, vilket så klart är förödande för träningsresultaten då testosteron är det mest prestations kraftigaste hormonet vi har. Östrogen och kortisol som är testosteron sänkande och fettinlagrande ökar istället.

Alkohol påverkar vår fettförbränning genom att det främst förbränns i levern vilket gör att kroppen måste prioritera att förbränna detta först – vilket leder till att fettförbränningen av andra energi och näringsämnen saktar ned. Detta kan ta mellan 2-3 dygn innan levern återhämtat sig. Alkohol har också en dehydrerande (uttorkande effekt och inverkar på fett och glukosmetabolismen negativt. , glykogenmetabolismen dvs kolhydratsinlagringen till musklerna försämras vilket leder till att musklerna ineffektiviseras om de intas i närhet till alkohol. Vidare har alkoholen effekter på centrala nervsystemet och i lillhjänan där mesta av vår balans sitter vilket och gör att vi får sämre syn, sämre balans samt sämre motorik.

Och med det sagt så finns det inga som helst fördelar mellan alkohol och träning utan bara 100 olika nackdelar. 
Mitt tips om man vill dricka så rekommenderar jag rött vin, helst Pinot noir eller Merlot viner eftersom dom innehåller ”resveratrol” som en är en de kraftigaste antioxidanter som finns, vilket hjälper till att motverka oxidation.  

Referenser

Alcohol, athletic performance and recovery. Nutrients.Vella LD, Cameron-Smith D.  2010

Acute alcohol consumption aggravates the decline in muscle performance following strenuous eccentric exercise. J Sci Med Sport. 2010 Barnes MJet al. Post-exercise alcohol ingestion exacerbates eccentric-exercise induced losses in performance. Eur J Appl Physiol. 2010 

Dela vidare:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn