Alkohol och träning

Förutom de mentala funktioner påverkas även vår metabolism, fettförbränning 
och hormoner av alkohol upp till en vecka efter en ordentligt fylleslag

Hormonellt

De hormoner som påverkas på vår metabolism är framförallt Testosteron, Östrogen, Kortisol och Adrealin. Studier påvisar ett intag på 30 gram alkohol (vilket motsvarar 2-3 starköl) sänker testosteronnivåerna med 6,8 procent, och ett intag på 120 gram alkohol (10 starköl) sänker testosteronnivåerna med hela 23 procent i upp till 16 timmar efter fyllslaget.  


Förbränning
Fettförbränning pågår hela tiden i din kropp, men vid intag av dricker alkohol så prioriteras genast förbränningen av alkohol i första hand, vilket gör att närings- och fettförbränningen saktar ned. Den här prioriteringen beror helt enkelt på att alkoholen är ett gift som kroppen vill bli av med så fort som möjligt. Alkoholförbränning kan ta upp till 2-3 dygn innan levern hunnit återhämtat sig. 

Summa summarum
Alkohol är i måttlig mängd kan dock ha positiva effekter på hjärt- och kärl genom sina blodförtunnande egenskaper (länk). Sen finns det såklart bättre och sämre alternativ när det gäller alkoholval. Mitt tips om du nu tänkte dricka ett par glas eller två så är rödvin att fördra. Gärna ett franskt Pinot noir eller Merlot vin eftersom druvorna i innehåller ”resveratrol” som en är en de kraftigaste antioxidanter som finns att få tag i, vilket hjälper till att motverka oxidation.  

ReferenserRole of substrate utilization and thermogenesis on body-weight control with particular reference to alcohol. Proc Nutr Soc. 2000 Alcohol, athletic performance and recovery. Nutrients.Vella LD, Cameron-Smith D.  2010

Acute alcohol consumption aggravates the decline in muscle performance following strenuous eccentric exercise. J Sci Med Sport. 2010 

Dela vidare:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn