Hur man motverkar en överbelastningsskada

Artiklar, Blogg / Överbelastningsskador / Permalink / 0

 


I Sverige ökar antalet idrottsrelaterade skador och varje år är det över 100 000 personer som söker sig till akuten för att få hjälp med något problem som uppstått på grund av idrott. Tränar man ofta löper man naturligtvis också en större risk för att få en idrottsskada än om man inte tränar, men eftersom fördelarna med att träna är större än den risken är det ingenting man ska använda som ursäkt för att inte motionera. Istället behöver man veta hur man ska återhämta sig på bästa sätt om man drabbas av en skada. Tar man hand om kroppen på rätt sätt efter att något har gått sönder eller blivit skadat är chansen stor att man inte får några bestående men. 

Om man drabbas av en idrottsskada delas dessa i huvudsak in i två olika kategorier; akuta skador och överbelastningsskador. En akut skada är något som inträffar plötsligt och oförutsett, och som man kan härleda till en specifik händelse. Det kan till exempel vara att man stiger snett på löpbandet och stukar foten. Akuta skador behandlar man på ett annat sätt än överbelastningsskador, och läkningstiden varierar beroende på skadans art. 
  

 
Överbelastningsskador är svåra att förutse eftersom de uppkommer när kroppen blivit belastad för hårt under en längre tid. Det gör att den här typen av skador också kan vara mer svårbehandlade än akuta skador. Överbelastningsskador är något som många proffsidrottare drabbas av, men även som vanlig motionär löper man en risk att drabbas om man inte tränar på rätt sätt. Ser man till idrott på elitnivå är det vanligt med den här typen av skador bland annat inom tennis eftersom spelare kan drabbas av förslitningsskador bland annat i axlar och armar på grund av de något monotona rörelserna. Det finns flera professionella spelare som har skadats inom tennis och det har påverkat deras odds inför framtida turneringar. Ett exempel är Andy Murray  som drog på sig en höftskada sommaren 2017 och först efter ett helt år av vila ser det ut som att han kan vara på väg tillbaka. 


För att inte behöva vila lika länga som Murray blev tvungen att göra ska man försöka arbeta upp flexibiliteten igen, om skadan man fått orsakar en begränsad rörlighet. Det finns flera olika behandlingsformer som kan vara hjälpsamma. Bland annat finns det duktiga fysioterapeuter, massörer och kiropraktorer som kan behandla skadan. Även fast man inte idrottar på elitnivå gäller samma förfarande, det vill säga att man behöver hjälp av någon som vet vad de pratar om när man överbelastat kroppen. Man ska aldrig försöka behandla sig själv eftersom det kan göra mer skada än nytta.

 

 

Det finns några saker man ska tänka på för att undvika skador till följd av överbelastning, bland dessa finns följande tips:

  • Basera din träningsnivå på ålder, kondition och erfarenhet.
  • Det är viktigt att värma upp ordentligt inför ett tungt träningspass så att musklerna hinner bli varma.
  • Var noga med att träna upp din flexibilitet och satsa inte bara på att bygga muskler.
  • Om det gör ont när du tränar - ta det lugnare och lyssna till kroppens behov. Om du fortsätter träna när det gör ont är risken större för att du kommer bli skadad.
  • Sist, men inte minst; Om du inte vet hur du ska anpassa ditt träningsprogram efter din nivå, ta kontakt med en kunnig PT som kan hjälpa dig utforma ett program som passar just dig. 
 
 
Till top