DEN OPTIMALA SÖMNEN

Artiklar, Blogg / sömn, sömnkvalite / Permalink / 0
 

 

 Sömn är återhämning, skönt och livsnödvändigt

 

Men vad händer när vi sover för lite?
Förutom att vi blir trötta och presterar sämre så har sömnbrist och en skev dygnsrytm en lång rad negativa effekter på hälsan. Aptiten ökar av sömnbrist eftersom vill ha mer energi i form av sömn eller av mat vilket i sin tur kan leda till viktökning på sikt. 

I Sverige sover vi i genomsnitt 6:45h per natt, men den optimala sömnen ligger någonstans runt 7:50h per natt för en vuxen människa (detta varierar från individ till individ). Vilket betyder att många sover alldeles för lite.

Vår biologiska klocka styrs av solljuset på näthinnan och är förprogrammerad att prestera bäst dagtid och sova nattetid. Sömnbrist ökar stresshormonet kortisol som ökar bukfetma inlagringen, vilket gör oss katabola (muskelnedbrytande). Sömnbrist påskyndar även åldrandet eftersom större delar av kroppens celler repareras när vi sover och utan tillräckligt med sömn repareras inte dessa celler optimalt.

Det är även bevisat att testosteronnivåerna hos män sjunker upp till 15% vid sömnbrist.

Den fysiska återhämtningen ligger mellan kl 22-02 och den mentala dvs hjärnan mellan kl 02-06.

Forskaren Charles Czeisler från Harvad påpekar att ett dygn utan sömn eller bara fem timmars sömn per natt i en vecka motsvarar att ha 0,1 promille alkohol i blodet.

Min rekommendation till er som lider av sömnproblem och känner sig trötta under dagen är att prova gå upp exakt samma tid varje morgon (även helger) under ett par veckor så att kroppens dygnsrytm så småningom ställer in sig på att vakna tidigt och vara tröttare på kvällen, undvik att sova på dagtid eftersom det sedan rubbar din nattsömn.

 
 
Till top