3 VS 6 MÅL PER DAG?

Blogg, Kost / antalmåltiderperdag, artikel, diet, fettförbräning, frågor och svar, kost, kostrådgivning, periodisk fasta / Permalink / 0
 

 

Är det bättre, sämre eller någon skillnad att äta fler eller färre mål per dag?
Och med fler måltider så menar jag 6 eller fler måltider/dag kontra 3 måltider/dag med exakt samma mängd mat.

Någon skillnad?
Många har säkert hört att förbränningen hålls "igång" om man äter ofta, vilket också stämmer till viss del eftersom förbränningen alltid är igång och det kostar energi att bryta ner mat så det ökar ju förbränningen ytterligare något.

MEN det finns ett men...
Det kostar inte mer att bryta ner samma mängd mat utspritt på fler måltider, än om du äter samma mängd fast färre större mål. Det blir lika mycket matspjälkning oavsett. Vikten påverkas inte heller mer eller mindre av att fördela maten olika. Det som händer i kroppen när vi äter maten utspritt på fler måltider är att vi lagrar in större andel fett i levern istället, vilket såklart är betydligt sämre för hälsan.

Våra kroppar mår därför bra av att ha lite längre pauser mellan måltiderna för att kunna absorbera matspjälkningen ordentligt, istället för att äta varannan timme.

Det är även ett själ till varför periodisk fasta fungerar väldigt bra ur hälsoperspektiv, för det är naturligt för oss att äta stora och få mål eftersom att vi förr i tiden, när vi utvecklades till människor, så visste vi inte vad frukost var utan vi jagade på dagen och åt på kvällen..

 

Referens

Hypercaloric diets with increased meal frequency, but not meal size, increase intrahepatic triglycerides: A randomized controlled trial. Hepatology. 2014 Aug;60(2):545-53. doi: 10.1002/hep.27149. Epub 2014 May 13. 

                                           

 
 
 
 

DEN OPTIMALA SÖMNEN

Artiklar, Blogg / sömn, sömnkvalite / Permalink / 0
 

 

 Sömn är återhämning, skönt och livsnödvändigt

 

Men vad händer när vi sover för lite?
Förutom att vi blir trötta och presterar sämre så har sömnbrist och en skev dygnsrytm en lång rad negativa effekter på hälsan. Aptiten ökar av sömnbrist eftersom vill ha mer energi i form av sömn eller av mat vilket i sin tur kan leda till viktökning på sikt. 

I Sverige sover vi i genomsnitt 6:45h per natt, men den optimala sömnen ligger någonstans runt 7:50h per natt för en vuxen människa (detta varierar från individ till individ). Vilket betyder att många sover alldeles för lite.

Vår biologiska klocka styrs av solljuset på näthinnan och är förprogrammerad att prestera bäst dagtid och sova nattetid. Sömnbrist ökar stresshormonet kortisol som ökar bukfetma inlagringen, vilket gör oss katabola (muskelnedbrytande). Sömnbrist påskyndar även åldrandet eftersom större delar av kroppens celler repareras när vi sover och utan tillräckligt med sömn repareras inte dessa celler optimalt.

Det är även bevisat att testosteronnivåerna hos män sjunker upp till 15% vid sömnbrist.

Den fysiska återhämtningen ligger mellan kl 22-02 och den mentala dvs hjärnan mellan kl 02-06.

Forskaren Charles Czeisler från Harvad påpekar att ett dygn utan sömn eller bara fem timmars sömn per natt i en vecka motsvarar att ha 0,1 promille alkohol i blodet.

Min rekommendation till er som lider av sömnproblem och känner sig trötta under dagen är att prova gå upp exakt samma tid varje morgon (även helger) under ett par veckor så att kroppens dygnsrytm så småningom ställer in sig på att vakna tidigt och vara tröttare på kvällen, undvik att sova på dagtid eftersom det sedan rubbar din nattsömn.

 
 
Till top