Vad är träningsvärk?

Artiklar, Blogg / muskelfiber, myter, träningsvärk / Permalink / 0
 

Vad är träningsvärk?
Det finns en del olika myter om att träningsvärk uppstår på grund av att muskelfibrerna skadas under träning och behöver repareras, vilket i sin tur ger upphov till smärta/träningsvärk.

Det var så man också trodde på forskarnivå för drygt ett decennier sedan innan man med hjälp av ny immunhistokemisk teknik kunde visa att det inte alls sker några skador på muskelfibrerna efter fysisk belastning. Det sker inte heller någon inflammatorisk reaktion i muskulaturen efter ett träningspass
 

Men vad är det som sker i musklerna?
När musklerna utsätts för belastning skickas signaler till musklernas minsta enhet ”myofibrillerna” som i sin tur triggar igång en nybildning av proteiner som styr muskelsammandragningarna. Musklerna tvingas då göra en anpassning till mer belastning så muskelfibrerna ska kunna klara belastningen bättre nästa gång.
Träning  > nybildning > nya sarkomerer > större och starkare muskel


Varför gör det ont?

Värken som uppstår sitter inte heller inne i själva musklerna, utan uppstår i bindväven runt muskeln, vilket beror på att det inte går några smärtnerver till musklerna som kan känna värk. Vad som orsakar värken är fortfarande omtvistat och är inte helt klarlagt än. Men forskare tror det kan ha med den ökning av neuropeptider ”CGRP” som man vet ökar i blodet vid träning som är känt sedan tidigare. Även svullnaden på muskeln under träningsvärken kan också ha en bidragande effekt till smärtan.

 

 

Är det dåligt att träna med träningsvärk?
Att träna på muskelgrupper som du redan har träningsvärk behöver nödvändigtvis inte vara nedbrytande eller farligt på något sätt bara för att det gör ont. Däremot kan det ha en fördröjande effekt på din återhämning vilket är värt att nämna då ditt kommande pass kan istället bli lidande. Jag föredrar hellre att lägga fokus på en annan muskelgrupp tills träningsvärken lagt sig och muskeln kan prestera fullt ut.

Kan man påverka träningsvärken?
Ja det kan du, men inte genom stretching som ryktet går på stan, men däremot genom att tillföra bra byggstenar som protein direkt efter träning påskyndar återhämningen, god sömn likaså!

 

Referenser

Re-evaluation of exercise-induced muscle soreness: an immunohistochemical and ultrastructural study. Diss. Umeå: Umeå universitet. Yu, J-G. 2003

Gene related peptide and neuropeptide Y in skeletal muscle after eccentric exercise: a microdialysis study. Br J Sports Med. 2006

Re-Evaluation of Sarcolemma Injury and Muscle Swelling in Human Skeletal Muscles after Eccentric Exercise Published online 2013

Till top