Fem seglivade träningsmyter

Blogg, Träningsartiklar / intervallträning, kondition, myter, powerwalk, pt online, stretching, träningsvärk / Permalink / 1
 
Myter finns det gott om, inte minst inom kost och träningsbranchen, så jag tänkte börja med 5 väldigt seglivade träningsmyter som fortfarande finns kvar och som jag får frågor om ganska ofta.


1. Lågintensiv träning bränner mer fett än högintensiv
- Nej, verkligen inte. Däremot bränner lågintensiv mer fett procentuellt, Men lågintensiv träning bränner också betydligt färre kalorier än högintensiv träning gör som förbrukar betyligt mer kalorier när vi tränar. Slutsatsen är alltså att högintensiv träning förbränner mer fett totalt!


2. Det är viktigt att stretcha innan träning
En myt som lever kvar sedan urminnes tider. Sanningen är att det är precis tvärtom. Stretching före träning minskar muskeltonusen i muskelfibrerna vilket gör dom tappar explosivitet och presterar sämre istället. Undvik därför att stretch före och under träning och lägg fokus på dynamisk uppvärmning.

 

3. Konditionsträning bränner muskler
Det beror helt på vilken typ av konditionsträning som vi utför. Tränar vi mycket medelintensiv träning som löpning eller skidor så kommer det mycket riktigt att hämma styrketräningseffekten. Men tränar vi istället högintensiv träning som t ex HIIT intervaller så kommer vi utsöndra muskeluppbyggande hormoner som ffa growth hormone, vilket stimulerar muskelsyntesen.


4. Powerwalk förbränner mer före frukost
Om vi powerwalkar före eller efterfrukosten skiljer sig så lite marginellt så jag skulle säga att det inte spelar någon roll. Det är besvisat att motion eller träning före frukost så bränner vi nån enstaka procent mer fett lipider jämfört om vi tränar efter måltid då vi förbränner mer glukos, dvs kolhydrater. Men slår man ut den totala kaloriförbränningen så är den nästintill densamma!


5. Ingen muskelökning utan träningsvärk
Träningsvärk har ingenting med själva träningseffekten att göra. Träningsvärk uppkommer på otränade muskler. Det är därför fullt möjligt att utföra ett hårt träningspass någon som helst träningsvärk. En tränad muskel tar däremot mycket längre tid på sig att återhämta sig vilket även gör att träningsvärken kan sitta i upp till en vecka. Träningsvärk är även individuellt från person till person.

Det var de om det!  jag kommer skriva ett inlägg om olika kost myter lite längre fram. 

 

#1 - - Kourtney:

En fråga:

Om jag inte får i mig några grönsaker eller frukt/vitaminer alls genom kosten - funkar/ kan en tablett Multivitamin ersätta det dagliga behovet av detta eller hur pass vitkigt är det att jag får i mig det?

Till top