Vad händer med kroppen när vi stressar?

Artiklar, Blogg / viktnedgång / Permalink / 1
 
Stress är idag den vanligaste orsaken till sjukskrivning inom EU

Faktum är att för mycket stress och för lite sömn kan leda till att du inte går ner i vikt
– även om du går på diet och äter bra och ligger i hårdträning


Stress är vårt skydd
För urtidsmänniskan var stress ett sätt att uppfatta fara och sätta kroppens sinnen i alarmberedskap för att kriga eller fly, exempel när vi stötte på ett lejon så var vi tvugna att reagera snabbt och kunna fly för vår överlevnad. Stress är därför en naturlig reaktion som ger oss styrka att klara en utmanande och svår situation. Stress hjälper oss att prestera bättre, men kan också leda till ett fysiskt och psykiskt sammanbrott.

Akut och kronisk stress
Vid akut stress ökar utsöndringen av stresshormoner som Adrealin och Noradrealin vilket gör oss skärpta och förmågan att hantera stress förbättras. Våra kroppar reagerar likadant i en stressad situation som de gjorde för flera tusen år sedan när vi behövde fly, idag inträffar akut stress så fort vi springer med andan i halsen för hinna med bussen eller om vi ska tala inför en publik vilket kan göra oss nervösa och pulsen stiger i taket och vi blir stressande och börjar svettas. Akut stress alltså är en alarmreaktion och är sällan farlig för hälsan. När den akuta stressen lägger sig återhämtar sig kroppen och lugnande hormon som oxytocin utsöndras.

Kronisk stress
Kronisk dvs, långvarig stress utan chans till återhämtning kan leda till allvarliga hälsoproblem som sömnproblem, utmattning, depression och utbrändhet. Vid kronisk stress pumpar kroppen istället ut stresshormonet "kortisol", vilket gör att kroppen går på högvarv större delen av dygnet och kan leda till att du lättare går upp i vikt. Förklaringen är att kortisol även fungerar som ett muskelnedbrytade och fettinlagrande hormon som ökar aptiten och suget efter fett och snabba kolhydrater. Troligen har det att göra med att fet och söt mat påverkar belöningssystemet i hjärnan vilket får oss att må bra och vi känner oss lugnare. 

Sömn
Brist på sömn kan leda till viktuppgång och fettinlagring eftersom sömnbrist påverkar halten av det aptitstimulerande hormonet "ghrelin" och samtidigt dämpar produktionen av mättnadshormonet "leptin". Vilket kan på sikt leda till bukfetma.

Sömnen påverkar vikten
Forskningsresultat visar att personer som har bra sömnvanor och låga stressnivåer har i snitt längre BMI och mindre sjukdomar genom en livstid än personer som är stressade och sover dåligt. Forskare tror en anledning kan vara att personer som sover för lite och är stressade inte heller har tid och ork att göra en förändring i sina beteenden samtidigt som viljan att gå ner i vikt vara stressande i sig.

I en studie där 472 överviktiga personer deltog under 6 månader där ena gruppen fick sova 8 timmar per natt medan den andra gruppen sov mindre än 6 timmar. Deltagarna fick ett kostschema med begränsat kaloriintag samt regelbunden träning. Resulatet visade tydligt att deltagarna som fick mer än 8 timmar sömn gick samtliga deltagare ner mer i vikt än deltagarna som fick sova mindre än 6 timmar per natt.

Vilka faktorer ökar vår stress?
Otillräcklig vila, sömn, motion, för mycket arbete eller när kraven och förväntningarna på dig blir för stor kan lätt leda till stress, det är kroppens försvar på dessa reaktioner. Det finns många faktorer som bidrar till att man blir stressad och därför är det är viktigt att se till hela sin livssituation. För att bli kvitt sin stress är det alltid viktigast att ta tag i själva grundorsaken till varför stressen uppstår. Se över vad du kan göra annorlunda för att undvika eller åtminstone minska stressen i just de situationer som gör dig stressad.

Planering och att ligga steget före istället för att ligga efter med allt hela tiden är att ha kontroll och är avstressande. Att bryta ett stressmönster är ofta svårt och tar tid, men är möjligt för de flesta, Många stressmoment uppkommer idag av struntsaker som egentligen inte spelar någon större roll imorgon eller om en vecka. Däremot kommer ingen tacka dig för att du stressat dig igenom ett helt liv och bränner ut dig, går in i väggen och riskerar att dö i förtid.

Referenser

Impact of sleep, screen time, depression, and stress on weight change in the intensive weight loss phase of the LIFE study Int J Obes. Published in final edited form as: Int J Obes (Lond). 2012 Jan; 36(1): 86–92. Published 2011.

 

 

#1 - - Träna sönder:

hej.
För 7år sen var jag i min livs form. Ok, inte stor, men 83-84kg rippad. Jag körde strikt diet, säkerligen för lite mat och tränade så fort jag hann med. Styrka, löpning, intervaller, hopprep, licensierad innebandy you name it. Ofta 2pass om dagen (Träningsnarkoman då). Det kanske hade fungerat, men jag hade min dotter varannan vecka och att klämma in träning överallt som det fanns en lucka eller ev. Försöka skapa en lucka blev för mycket. Det som varit en stress ventil blev nu en stor faktor till stress. Så kom första varning. Började köra biceps och fick knappt någon luft. Efter det så var allt jobbigt, det har känts som att ha konstant uppförsbacke och så har det varit i 7år tills kroppen la av helt efter tillkommande sömnbesvär. Nu behöver jag Adrenalin och noradrenalin höjande medel för att må bra. Mår förvisso bättre än på 7år, men detta är ju plåster på såren. Är det någon som har kunskap i vad man kan äta för att kroppen ska återhämta sig efter ha blivit totalt slutkörd.


Till top