Träna med förkylning?

Blogg, Träningsartiklar / förkylning, sjukdom / Permalink / 0

 

 
Det här inlägget borde jag skrivit för längesen eftersom jag var och varannan dag får frågor just om man bör avstå träning eller ej när man känner lite krasslig, och när kan man i såna fall börja träna igen?


Anledningen till att jag dragit mig för att skriva om hur sjukdom påverkar träning och om eller hur farligt det egentligen är beror på att det inte finns i princip någon forskning alls kring området, vilket såklart beror på de konsekvenser som skulle kunna uppstå vid för individerna som utsätts för hård träning vid sjukdom, vilket inga forskare som vill ha ansvar över såklart 

Jag har rådfrågat olika läkare, ortopeder och mikrobiologer för att höra deras åsikt om vad som gäller med träning vid sjukdom och tyvärr får jag oftast olika svar tillbaka och med en ganska hög osäkerhet. Så frågan är därför fortfarande olöst och ganska outredd.


Var går gränsen?
Det är i princip omöjligt att veta när du kan börja träna igen efter en förkylning eller hög feber eftersom alla personer reagerar olika på förkylningar och sjukdomar. Men det finns några bra riktlinjer och tumregler man ska vara uppmärksam på när man vet när man kan börja träna igen.

Framförallt så ska ”infektionskänslan” i kroppen vara helt borta innan du överväger att packa gymväskan eller knyter löparskorna. Alltså så länge du känner att du inte kroppen inte hänger med som den ska riktigt och känns allmänt tung och lederna känns 30 år äldre än vad dom egentligen är så är det bara att glömma allt var motion heter. Kroppen jobbar då för fulla muggar med att försöka bli av med infektionen vilket både tar energi och kraft vilket även brukar resultera i en högre vilopuls som kan vara en bra indikator på att kroppen går på högvarv.


Halsont 
När det gäller ont i halsen gäller vila även där eftersom de bakterier som orsakar halsinfektioner kan ganska lätt spridas i kroppen och i värsta fall hamna i hjärtmuskeln och ställa till ordentliga problem. Lider du däremot av enbart ”svalj-symptom” dvs lätt rinnande näsa, nysningar eller kliande hals så är det oftast riskfritt att motionera på medelhård intensitet. Däremot ska du inte ha ont i halsen.

Summering
Det vi vet idag är att träning vid sjukdom är alltid en risk och kan i värsta fall leda till betydligt allvarligare sjukdom. I långa loppet kommer du säkerligen tjäna på att vänta en extra dag innan du kör igång igen. Rådfråga din läkare som kan ställa din diagnos om du är osäker. Är du endast lite snuvig men känner dig stark som en örn och snabb som en björn så är det bara att ösa på!

Till top