Sanningen om koffein

Blogg, Kost / beroende, kaffe, koffein / Permalink / 0

“Jag är så trött, jag måste bara ha en kaffe först”
Ett uttryck som man inte alltför sällan hör i vårt kaffetörstiga land som tar plats nummer två som det mest kaffedrickande landet i världen efter Finland. Ändå smakar det beskt och ganska äckligt första gångerna vi dricker det, men man lär sig snabbt tycka om kaffesmaken. Kaffe är starkt beroendeframkallade vilket beror på koffeinet som har en påtaglig effekt på centrala nervsystemet i hjärnan. Koffein påverkar dopaminsystemet och ger en känsla av eufori som lyfter vår energi, piggar upp livet och skärper våra sinnen.

Hur fungerar koffein?
Normalt så har vi molekyle ”Adenosin” i våra celler vars funktioner är att stimulera tröttheten, varva ner och göra oss lugna. När adenosinet binder till sina receptorer, sjunker blodtrycket och vi blir lugna och sömniga vilket gör att vi kan komma ner i varv när det är dags att vila. Koffeinmolekylen är väldigt lik adenosinet i sin uppbyggnad vilket gör att koffein konkurrerar om exakt samma receptorer som adenosinet. Den stora skilladen är att koffeinet saknar förmågan att göra oss lugna och trötta och blockerar adenosinet som då inte kommer kunna fästa in på receptorerna, vilket leder till att vi kommer upp i varv och blir pigga.

Effekten
När koffeinet har bundit till receptorerna blockerar trötthetskänslorna, vilket ger en ”falsk pigghet", fastän kroppen kanske egentligen är trött och behöver vila. Eftersom hjärnans trötthetskänslor är blockerade svarar kroppen i sin tur med att utsöndra Adrenalin och Kortisol (stresshormoner) vilket ökar hjärtfrekvensen, höjer blodtrycket och gör oss ännu piggare och minskar trötthetskänslorna ännu mer. Så den där “kicken” av koffein är egentligen inget annat än ren och skär stressreaktion.

 

Fördelarna med koffein är flera men nackdelarna väger tyngre
Koffein ger oss ett snabbt energirus och vi mår bättre för studen fram till koffeinet går ur och vi måste fylla på igen. Problemet med att kontinuerligt inta koffein dagligen leder till att vi hela tiden konkurrerar ut adenosinet från deras receptorer, cellerna reagerar mot detta och svarar med att skapa fler receptorer som adenosinet då kan fästa på. Vilket i sin tur leder till att vi måste inta mer och mer koffein för att få samma uppiggande effekt och till slut måste vi inta en hel kanna kaffe för att kunna få den där ”energikicken”. Slutar du plötsligt sluta inta koffein kommer du bli extremt trött istället eftersom kroppen har byggt upp ett överflöd av receptorer som adenosinet kan fästa på.


Beroende
Koffein har som sagt en kraftig effekt på centrala nervsystemet likt många droger och är därför starkt beroendeframkallande. Många som försöker sluta eller dra ner på koffeinet mår ohyggligt dåligt i flera dagar och får biverkningar som huvudvärk, extremt trötthet och tendens till depression. Även våra binjurar får jobba hårt med att pumpa ut Adrenalin och Aortisol blir utmattade och kommer inte producera kortisol enligt dygnsrytmen vilket leder till morgontrötthet. En person med utmattade binjurar är oftast mycket trött och stresskänslig. Sömnlöshet hör ofta också till. Koffein gör oss därför i längden trötta.

Summering
Nu låter det förmodligen som koffein är helvetet på jorden och som borde utrotas. Därför bör man alltid använda koffein smart och uttnyttja dess fördelar istället för bieffekter.

Min rekommendation till dig som vet att du intar lite för mycket koffein varje dag och har svårt att klara dig utan. Ta kontroll över ditt koffeinintag! känner du dig trött på morgnarna och under dagarna så är koffein inte lösningen. Det ger dig bara den där snabba kicken men på sikt kommer göra dig ännu tröttare. Minska därför ditt koffeinintag och håll det där. 1 kopp kaffe/dag räcker! och drick den på förmiddagen då koffein har en halveringstid på 5-6 timmar och kan lätt störa sömnen. Alternativt ta ett par månaders uppehåll med koffeinet och drick koffeinfritt kaffe istället om du fortfarande vill njuta av din kopp.

Koffein är kraftfullt och har i en mängd studier visat sig vara mycket effektivt i olika träningssammang när det gäller att prestera. Så pass kraftfullt att det tom debatterats om koffein borde dopingklassas eller inte. Använd alltid därför koffein när du verkligen behöver det, t ex inför en lång tentaskrivning, lång idrottsaktivitet/ tävling eller dagar du behöver prestera på topp så du kan dra nytta av koffeinets fördelar som det faktiskt har när du använder det sporadiskt istället för dagligen.
 

Referenser

Am J Clin Nutr. 1989 Jan;49(1):44-50. Normal caffeine consumption: influence on thermogenesis and daily energy expenditure in lean and postobese human volunteers. Dulloo AG1, Geissler CA, Horton T, Collins A, Miller DS.

Hogervorst E et al. Caffeine improves physical and cognitive performance during exhaustive exercise.  Med Sci Sports Exerc. 2008 Oct;40(10):1841-1851.

Burke L.M. Caffeine and sports performance. Appl Physiol Nutr Metab. 2008 Dec;33(6):1319-1334.

Till top