Några filosofiska världsfrågor

Blogg / Permalink / 2
 
 Världen är inte särskilt rättvis alla gånger och ibland känns det som 
det största hotet mot oss  människor är oss själva.. 

 
Varje år dör 5 miljoner barn i världen av svält samtidigt som 3.4 miljoner människor istället dör av fetma


Vi är beroende regnskogarna som är världens största syreproduktioner. Samtidigt skördar vi 150 000 kvm regnskog varje år för att kunna producera tobak som ytterligare 7 miljoner dör utav
 

Medellivslängden i Sverige ökar samtidigt som vi blir sjukare och måste sjukskriva oss från mer jobbet


Vi räknar mer och mer kalorier men samtidigt som befolkningen blir fetare


Sverige och USA ligger i topp vad gäller benskörhet och vi är de länder som konsumerar mest mjölkprodukter i världen. Lägst bensköthet är det i Asien som inte dricker mjölk


Kvinnor är fysiskt svagare än män men är evulotionärt starkare och därför lever längre


47% av svenska kvinnor utbildar sig efter gymnasiet och bland män 37%. Dock tjänar män i genomsnitt 90 tusen kronor mer än kvinnor varje år


Världens längsta livstidsdom är 304 912 år i fängelse, vilket motsvarar ungefär 3747 livstider. Det blev dock ”bara” 68 år innan den personen avled pga av ålder
 
 
Kina innehar världens största ekonomi och har samtidigt näst högst fattigdom i världen bland invånarna
 
 

Kalla muskler blir svaga muskler

Blogg, Träningsartiklar / intervaller, kyla, uppvärmning / Permalink / 2
.
 
Vi vet sedan decennier att otilllräcklig uppvärmning och kalla muskler ökar risken för skador och sträckningar, det tror jag alla är överens om. Men forskning visar att kyla gör musklerna också svagare. Forskare från Arkansas State har visat att kalla muskler har sämre kraftkapacitet.

 I en studie där 10 deltagare utförde benövningar på deras max 6-10RM på en Isokinetic dynamometer (fram och baksida lår) Mellan seten sattes personerna i olika temperaturer från 20, 15, 10 och ner till 5° Celsius i 40 minuter. Resultaten visade att kraftminskningen sjönk på både fram och baksida lår vid varje set som temperaturen sjönk

Och med detta sagt så värm alltid upp musklerna helt och hållet och speciellt om du tränar utomhus i vinter eftersom en stor mängd värme förloras från musklerna när kroppens utsätts för en kall miljö. 

Meeen...  uppvärmning ska ALLTID vara uppvärmning och inget annat. Ett vanligt misstag är värma upp i första övningen och göra för många repetitioner så man tar ut sig istället. Slösa därför inte bort värdefull energi genom att göra en ineffektiv uppvärmning med för många rep eller för tunga vikter. 

Målet med flera uppvärmningsset är att öka vikterna gradvis. Genom att göra det förbereder du muskler, leder och bindväv att vänja sig vid tyngre vikter och samtidigt som du skyddar dig mot skador när du sedan kör igång med de tunga muskelbyggande seten. Fler uppvärmningsset hjälper dig även att bana in rörelsemönstret perfekt inför övningen.

Riktlinjer som jag använt mig av i flera år i uppvärmningen ser ut som följande:

1:a set 12 rep x 20-30% av träningsvikten
2:a set 10 rep x 30-40% av träningsvikten
3:e set 6 rep   x 50-60% av träningsvikten
4:e set 3 rep   x 70% av träningsvikten
5:e set 1 rep   x 90% av träningsvikten (sista uppvärningssetet)

>Dags för styrketräning och 100% av träningsvikten.

Så om träningsvikten är ex 100kg i marklyft eller knäböj så börjar jag första uppvärmningssetet på 20-30kg. Den här uppvärmningsstegen kör jag bara första på övningen vid den muskelgruppen sen räcker det med ett uppvärmningsset på de resterande övningarna

Prova gärna och återkom med feedback! 

 

Referenser 

Journal of Strength & Cond Research 35-784-792-2003

Till top