Stevia - ett bra eller dåligt alternativ?

Blogg, Kost / aspartam, blodsocker, insulin, socker, stevia, sötningsmedel / Permalink / 2
 Stevia – är det ett bra eller dåligt alternativ?
Åsikterna om sötningsmedel skulle vara ett bättre alternativ än vanligt socker och vice versa går kraftigt isär. Alla säger olika och alla och ingen vet någonting till slut istället. 


Vad är stevia?
Stevia kommer från ett växtsläkte som ursprungligen kommer från Paraguay. Växterna innehåller glykosider som är ungefär 300 gånger sötare än socker och används som sötningsmedel s
tevia är någorlunda nytt sötningsmedel på marknaden trots att det har använts i sin ursprungliga bladform i över 600 år. Skillnaden mellan stevia och andra sötningsmedel är att stevia är ett extrakt från en växt i koncentrerad form och inte tillverkat syntetiskt som t ex aspartam och sukralos

 

Fördelarna med sötningsmedel
Stevia och andra sötningsmedel innehåller inte mindre kalorier än vad socker gör, den stora skillnaden är att stevia är ca 300 gånger sötare än socker vilket gör att det behövs 300 gånger mindre mängd för att få samma sötma. Vilket gör stevia kalorifritt i princip vid en sån liten mängd. En annan fördel är att stevia ofarligt för tänderna.

Kan stevia vara hälsofarligt?
Stevia kan vara farligt om man intar stora mängder. Man tror att ett intag på 15-20 gram steviolglykosider per kilo kroppsvikt är dödande. Men eftersom steviasocker är så sött är det inte rimligt att man ska kunna komma upp i dessa mängder. Några bevis för att beståndsdelarna i stevia orsakar cancer eller fosterskador har ännu inte hittats.

Andra påståenden om sötningsmedel
Annan vanlig kritik som riktas mot sötningsmedel är hur de påstås "lura" kroppen stimulera frisättning av insulin och leptin, vilket stimulerar aptiten och ökar suget efter kolhydrater.
Detta har huvudsakligen visat sig vara sant i djurstudier och är anledningen till varför vissa djuruppfödare i bland annat USA och Indien tillsätter Neotam i djurfodret för att få djuren att äta mer och snabbare gå upp i vikt.

 
Vid intag av 100ml vatten med 5% sockerlösning påverkades inte blodsockret och insulinet nämnvärt då de aktiva ämnena i stevia isoleras. Så myterna om sötningsmedel höjer blodsocker och frisätter insulin förblir en myt.
 

Sammanfattning
Stevia är ett intressant alternativ och har stora fördelar i jämförelse med vanligt socker. Fördelarna är framförallt dess förmåga att inte påverka blodsockret och insulinet som kan göra oss sjuka och feta. Om stevia besitter några biverkningar återstår att se dom kommande åren med mer forskning med tanke på att stevia endast varit godkänt sedan 2008 i USA och 2011 i Europa vilket gör att det fortfarande finns relativt lite forskning runt Stevia.

Min tidigare artikel om sötningsmedlet Aspartam kan ni läsa här

Referenser

Effects of synbiotic food consumption on metabolic status of diabetic patients: a double-blind randomized cross-over controlled clinical trial. Asemi Z, Khorrami-Rad, A. Clin Nutr. 2014 

Scientific Opinion on the safety of steviol glycosides for the proposed uses as a food additive EFSA Journal 2010

Anti-rotavirus effects by combination therapy of stevioside and Sophora flavescens extract.
Res Vet Sci. 2014 Jun;96(3):567-75. doi: 10.1016/j.rvsc.2014.03.011. Epub 2014 Apr 3




#1 - - tommy:

är det de som är i coca cola life ?
den e god =)

Svar: yes det ska det vara. inte druckit den själv ännu.
Robin Malmström

#2 - - Sara:

jättebra inlägg, tack så mycket!

Svar: Tack själv :)
Robin Malmström

Till top