HIIT intervaller & Growth Hormone

Artiklar, Blogg / intervaller / Permalink / 0
En unikt egenskap hos oss människor är att vi kan springa både snabbt och långt. Hade det inte varit för våra svettkörtlar så hade vi förmodligen inte överlevt och utvecklats som människor. Svettkörtlarna möjliggör ventilation och avdunstning av värme medan vi springer vilket gör det möjligt för oss att springa flera timmar och mil i sträck utan att stanna.

Djur
kan inte svettas på samma sätt utan måste stanna för att få ut värmen genom sin andning istället, annars dör de av överhettning. Den här skillnaden mellan oss människor och djuren gjorde att vi förr i tiden när vi var jägare kunde jaga våra byten tills de inte orkade fortsätta fly längre eller kollapsade. Det var proteinet i djurköttet som utvecklade våra hjärnor till de människor primater vi är idag. 

 

Kroppen anpassar sig efter hur vi springer
Beroende på hur vi tränar eller springer så kommer kroppen så småningom även se annorlunda ut.
För att kunna springa långt behöver vi hög syreupptagning och utvecklade aeroba typ-1 fibrer.
När vi springer snabbt behöver vi istället muskelkraft och de explosiva anaeroba typ-2 fibrerna.

Sprintträning 
 
Även kallad HIIT (high intensity interval training) frisätter hormoner från hypofysen i hjärnan (GH, IGF-1 och Testosteron). Dessa hormoner är kraftigt muskeluppbyggande och fettförbrännande.


                                      skillnaden mellan sprinters och maratonlöpare i videoformat 


Kvinnor svarar bättre på intervallträning än vad män gör
I en studie som genomfördes i Tel-Aviv University i Israel, tog en grupp friska aktiva 12 unga män och 16 kvinnor i åldersgrupp: 24-34 år. I studien mättes deras GH och IGF-1. Testet utfärdades i 6 x 30sek max spurter med 3-4min vila. Huvudsyftet med studien var att testa skillnaden av frisättningen av GH och IGF-1 mellan män och kvinnor. Deltagarna fick ta blodprov före och 20, 30, 40 och 60 minuter efter början av övningstestet. 

 

 

GH-nivåerna peakar 
25 till 30 minuter efter starten av en intervall. Båda könen uppvisade en signifikant ökning av GH-nivåer efter träning men däremot var GH toppen var större bland kvinnorna. Efterträningstillväxt hormone growth hormonsvar inträffade även betydligt tidigare (20 minuter) hos kvinnorna jämfört med de manliga deltagarna (40 minuter). 

 

 

 

Jag rekommenderar starkt att utföra sprintintervaller framför långdistanslöpning, av de anledingar att de ger en bra frisättning av hormoner som är muskeluppbyggade och fettförbrännde. Samt ger betydligt mindre slitage på leder än långsistanslöpning.

Backintervaller på löpband i 10-15graders lutning kan det t ex se ut:

20sek sprint / 40 sek vila
30sek sprint / 30 sek vila

 Referenser

Eljakim A, et al.Effect of gender on the GH-IGF-I response to anaerobic exercise in young adults.
J Strength Cond Res. 2014

Metabolic and hormonal responses to isoenergetic high-intensity interval exercise and continuous moderate-intensity exercise Am J Physiol Endocrinol Metab. 2014 

Till top