Muskelminne - existerar eller myt?

Blogg, Träningsartiklar / Permalink / 0
 


Sommarens träningsuppehåll; Allt slit åt helvete?

Vi börjar nära oss slutet av allt vad semester och ledighet heter och för dom flesta av oss minskar träningsfrekvensen under ledigheten. Allra tydligast blir det när man kliver in på en gym i juli månad och man har mer eller mindre hela gymmet för sig själv. Träningsmängden minskar alltså när vår fritid ökar vilket är ett tydligt tecken på att vi hellre spenderar vår lediga tid på sånt vi tycker är roligare än just träning. Även hur roligt vi hävdar att träning är så finner vi andra saker som är ännu roligare helt enkelt.

Med en mindre träningsfrekvens följer också ett mindre strikt mat intag med per automatik och det dröjer bara några några veckor med en mindre mängd träning ihop med en sämre kosthållning innan vi börjar känna skillnad på kroppen och det känns som vi tappat all muskelmassa vi kämpat och slitigt oss till som på nolltid omvandlas till fett istället. Det räcker med några ynka procent mindre muskelmassa och mer fettmassa för att det ska kännas som hela årets träning är åt helvete.

Men är träningen vi lagt ner helt bortkastad och vi måste börja om på ruta 1, eller har vi nytta av den träningen vi lagt ner genom åren?

Muskelminne
Att vi tappar muskelmassa när vi inte tränar är ingen nyhet. Frågan är istället om vi får tillbaka musklerna snabbare tack vare träningen som vi lagt ner genom åren för att bygga upp muskelmassan igen?

När vi styrketränar 
aktiverar vi något som heter satellitceller. Dessa satellitceller går in i muskelcellerna och där ombildas till nya muskelkärnor. Muskelkärnornas uppgift är att försörja musklerna med näring vilket gör att musklerna kan växa. Så desto fler muskelkärnor desto lättare och snabbare kan vi öka i muskelmassa.

Satellitceller ökar i antal när vi styrketränar vilket också möjliggör att vi kan träna år efter år och vi fortsätter att utvecklas. En annan fördel med satellitceller är att de inte försvinner när vi inte tränar. Det är den stora nyckeln till så kallat ”muskelminne” Har vi tränat mycket under lång tid så har vi också utvecklat fler satellitceller som hjälper oss att snabbare få tillbaka muskelmassan efter ett uppehåll.


Nervssystemet
Den andra faktorn till att vi har nytta av allt slit på gymmet genom åren sitter i vårt nervsystem. Ett välfungerande nervsystem kommer göra att vi kan koordinera det vi repeterat väldigt många gånger, dvs vikterna i detta fall. 


”Det är inte svårt, det är bara nytt”
Ett exempel när vi t ex ska lära oss cykla eller ta körkort. Det känns sinnessjukt svårt att lyckas hålla reda på allt samtidigt som vi ska hålla ordning på balansen och trafiken. Men övning ger färdighet och efter ex antal vurpor med cykeln eller kärringstop med bilen så kommer allt svårt och jobbigt istället kännas lika lätt och självklart som att gå eller andas. Även om vi sen skulle ha ett uppehåll från cykeln eller bilkörningen i några år så kommer det troligtvis bara ta ett par minuter innan vi cyklar lika bra eller kopplar lika bra med bilen som vi gjorde innan.

Allt detta beror på att vi tränat upp vårt nervsystem helt enkelt och på samma sätt fungerar det med vikterna i gymmet som efter ett uppehåll kan hantlarna kännas lite instabila dom första repetitionerna men efter några set så känns det stabilt igen.

 

 Maradona lägger hyfsade frisparkar 15 år efter karriären


Summering
Så även efter en lat semester och byxorna känns svårknäpptare än nångonsin så är det inte hela världen så länge du har motivationen att börja träna igen. Din tidigare träning är absolut inte bortkastad och du kommer snabbare tillbaka till din toppform än vad det tog för dig första gången.


Referenser

Myonuclei acquired by overload exercise precede hypertrophy and are not lost on detraining.Proc Natl Acad Sci U S A. 2010 

Till top