Den optimala sömnen

Artiklar, Blogg / Permalink / 0
 Sömn är återhämning, skönt och livsnödvändigt
 
Men vad händer när vi sover för lite?
Vi blir trötta och presterar sämre såklart, men förutom prestationen har sömnbrist och en skev dygnsrytm en lång rad negativa effekter på hälsan. När det gäller aptiten så vet vi att den ökar av sömnbrist eftersom kroppen vill ha mer energi i form av sömn eller av mat vilket kan leda till viktökning på sikt. 

Vi sover i genomsnitt 6:45h per natt i Sverige och den optimala sömnen ligger någonstans runt 7:50h per 
natt för en vuxen människa (detta varierar från individ till individ). 

Vår biologiska klocka styrs av solljuset på näthinnan och är förprogrammerad att prestera bäst dagtid och sova nattetid. Sömnbrist ökar stresshormonet kortisol som ökar bukfetma inlagringen och gör oss katabola (muskelnedbrytande). Sömnbrist påskyndar även åldrandet eftersom större delar av kroppens celler repareras när vi sover.

Mäns testosteronnivåer sjunker upp till 15% vid sömnbrist.
 
Den fysiska återhämtningen ligger mellan kl 22-02 och den mentala mellan kl 02-06.

Forskaren Charles Czeisler från Harvad påpekar att ett dygn utan sömn eller bara fem timmars sömn per natt i en vecka motsvarar att ha 0,1 promille alkohol i blodet.
 
Min rekommendation till er som lider av sömnproblem och är känner sig trötta under dagen kan prova att gå upp exakt samma tid varje morgon (även helger) under ett par veckor så kommer kroppens dygnsrytm så småningom att ställa in sig på att vakna tidigt och vara tröttare på kvällen, undvik siesta på dagtid eftersom det rubbar din nattsömn.
 
 
 
Till top