Äta fler mindre måltider kontra färre större mål?

Blogg, Kost / mat, måltider, periodisk fasta / Permalink / 0
 
 
 
 
Är det bättre, sämre eller någon skillnad att äta fler eller färre mål per dag?
Och med fler måltider så menar jag 6 eller fler måltider/dag kontra 3 måltider/dag med exakt samma mängd mat.
 
Någon skillnad?
Det sägs att om man äter ofta så håller man förbränningen "igång" vilket också stämmer till viss del eftersom förbränningen alltid är igång, men såklart kostar det energi att bryta ner mat så det ökar ju förbränningen något.
 
MEN det finns en men...
det kostar inte mer att bryta ner samma mängd mat utspritt på fler måltider än om du äter samma mängd fast färre större mål. Det blir lika mycket matspjälkning oavsett. Skillnad i viktuppgång skillnad påverkas inte heller mer eller mindre att fördela maten på olika utan skillnaden skillnaden när vi äter maten utspritt på fler måltider är att vi lagrar in större andel i fett i levern istället, vilket såklart är betydligt sämre för hälsan.
 
Våra kroppar mår därför bra att ha lite längre pauser mellan måltiderna än att äta varannan timme för att helt enkelt kunna absorbera matspjälkningen ordentligt.
 
Det är även ett själ varför periodisk fasta fungerar väldigt bra ur hälsoperspektiv, för det är helt enkelt naturligt för oss att äta stora och få mål eftersom när vi förr i tiden när vi utvecklades till människor så visste vi inte vad frukost var utan vi jagade på dagen och åt på kvällen..
 
 
 
 
Referens
 
Hypercaloric diets with increased meal frequency, but not meal size, increase intrahepatic triglycerides: A randomized controlled trial. Hepatology. 2014 Aug;60(2):545-53. doi: 10.1002/hep.27149. Epub 2014 May 13. 

Kaffe på maten?

Blogg, Kost / Skriv taggar...kaffe, c-vitamin, järn / Permalink / 0
 
 Efter en måltid verkar kaffesuget öka hos dom flesta vuxna.
 
Min teori är att man undermedvetet vill återställa matkoma tröttheten, antingen med någon söt dessert eller med kaffets centralstimulerande effekt.
 
Men det är inget att rekommendera då kaffe binder järn till sig och hämmar därmed kroppens järnupptag och på sikt kan leda till järn och ev andra mineralbrister.
 
Drick därför kaffe en timme före måltiden eller två timmar efter för att försäkra dig om att polyfenolerna i kaffet hinner absorberas och inte störa järnupptaget. Järn ingår i de röda blodkropparna som hjälper till att transportera livsviktigt syre till dina celler. Järnbrist i kroppens depåer och celler kan leda till trötthet, blodbrist och ökad risk för infektioner.
 
C-vitamin ökar upptaget av järn och är sannolikhet den viktigaste faktorn för ett bra järnupptag eftersom det motverkar effekten av både fytinsyra och garvsyror. Vitaminet har förmågan att omvandla järn till en form som inte kan bindas till fytinsyra eller garvsyror och som också absorberas lätt.
 
 
Referenser 
Iron absorption and phenolic compounds: importance of different phenolic structures.
Eur J Clin Nutr. 1989 Aug;43(8):547-57.  

Hallberg L, Hulthen L. Prediction of dietary iron absorption: an algorithm for calculating absorption and bioavailability of dietary iron. Am J Clin Nutr. 2000;71:1147-1160. 
 
 
Till top