Njut av julmaten utan att tävla med tomten vad gäller fetma

Blogg / fett, kolhydrater, kostrådgivning, omega-3, proteinpulver / Permalink / 0


Det är inte allt för ovanligt att gymmet fylls upp i början av januari till följd av många nyårslöften med en snyggare fysik som mål, dock ofta med en rejäl uppförsbacke som satt sig längs midjemåttet. Inte heller helt oväntat efter en rad av uppdukade julbord i kombination med alldeles för lite av de pulshöjande aktiviteterna.

Men det finns bra och enkla knep om du vill hålla formen under julen utan att 
behöva undvika allt gott som julbordet har att erbjuda!

 
Här kommer min topp- och botten 5 lista på julbordet:

TOPP 5:

1. Lax
förmodligen det nyttigaste och hälsosammaste på hela julbordet. Direkt från sjön kommer laxen som innehåller fullvärdigt protein i toppklass, samt fleromättat Omega-3 fett som både är fettförbrännande och bra för kolesterolet.
 

2. Ägg
Proteinrikt med höga mängder av de grenade aminosyrorna BCAA (L-leucin, L-valin och L-isoleucin) som stimulerar muskeltillväxt.

3. Potatis
Kokt potatis är det livsmedel som har högst mättnadskänsla av alla livsmedel på julbordet alla kategorier, vilket gör att potatis funkar även utmärkt för de som vill gå ner i vikt.
 

4. Inlagd sill
Sill som inte simmar i socker eller gräddiga såser har ett högt närings- och proteininnehåll samt Omega-3 fetter och kan därmed ätas med gott samvete!

5. Hemmagjorda köttbullar
Här är det skillnad på köttbullar och köttbullar. Köper du helfabrikat från matäffaren innehåller köttbullarna ca 60-70% protein repsektive 15-20% fett. Gör du egna köttbullar är fördelningen 90/10 till proteinets favör.

 

BOTTEN 5:

1. Rödbetssallad
Dessvärre toppar den goda rödbetssalladen på denna lista då den innehåller väldigt mycket kalorier, men ger ingen vidare mättnadskänsla och innehåller inte speciellt mycket näring heller.

2. Janssons frestelse
Är inte heller någon höjdare så länge du inte ska tävla med tomten vad gäller bukfetman, främst då gratängen innehåller mycket kolhydrater och feta såser.
 

3. Prinskorv
Prinskorven innehåller förvisso en hel del protein, men dessvärre ingår också en hel del mättat fett och tillsatser med priskorven.


4. Julmust
Självklart ska kanske man ska dricka något festligare än vatten till julmaten. Drick julmust men välj den den sockerfria varianten så minskar du ditt sockerintag med ca 100 gram socker per liter julmust.

5. Sist men inte minst
Självklart ska man inte vara för fåfäng på självaste julafton. Ät det som du verkligen tycker om och njut av smakerna istället för mängden!

 
GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!



HIIT-träningshelg med Sabina Dufberg & Robin Malmström

Blogg, Träningsresor / HIIT weekend, Sabina dufberg / Permalink / 0
Vill du träna med mig och Sabina Dufberg under en hel helg i Stockholm i vår så
utlovar vi en fantastiskt rolig och galet effektiv fettförbrännande HIIT träningshelg!


Lördag & Söndag 14-15e: April 2018

Vi kickar igång våren 2018 med en träningshelg tillsammans med Amelia. Här kommer vi att inspireras och pusha oss själva till nya nivåer tillsammans med. Det spelar ingen roll vilken träningsnivå du startar på, du lägger nivån själv och vi finns där för dig hela vägen.
 

HIIT-träning

HIIT-träning står för högintensiv intervall träning och här kortar man ner passen till ca 30 minuter och satsar sitt eget max. Om ryktet stämmer att man förbränner som mest under dessa träningspass får ni reda på om ni följer med oss. Ni kommer även lära er hur ni i er vardag kan applicera HIIT för att hinna med träningen och allt annat som livet har att erbjuda.
 

Föreläsningar

Under helgen kommer vi även ha föreläsningar där vi talar om kost för resultat, HIIT träning och dess påverkan på kroppen samt en lång frågestund tillsammans.
 

Middag

Efter dagens träningspass och föreläsningar avslutar vi med en 2-rätters middag och sen är det fri tillgång till Skepparholmens spaanläggning. Kom med din bästa vän, mamma eller varför inte ta med din respektive på en grym träningshelg.
 

Program Lördag 14 april

09:30 - Välkomstmöte
10:00 - Fantastic 60 abs and ass Sabina Dufberg
10:00 - Posture Power Robin Malmström
11:00 - Fantastic 60 abs and ass Sabina Dufberg
11:00 - Posture Power Robin Malmström
12:00 - Lunchbuffé
13:00 - Föreläsning: Kost för resultat med Sabina Dufberg
14:00 - Frågestund om föreläsningen: Kost för resultat
14:30 - Mellanmål
15:00 - Incheckning 
15:30 - Boot camp Sabina Dufberg och Robin Malmström
16:30 - Föreläsning:HIIT Träning med Robin Malmström
17:30 - Frågestund om föreläsningen HIIT Träning
18:00 - 2-rätters middag
20:00 - Fri tillgång till spaanläggningen, endast för Amelias gäster

Program Söndag 15 april

08:00 - Tabata Robin Malmström
08:00 - HIIT 30 Sabina Dufberg
09:00 - Frukost (08:00-10:00)
11:00 - Tabata Robin Malmström
11:00 - HIIT 30 Sabina Dufberg
12:00 - Lunchbuffé 
13:00 - Frågestund med Sabina Dufberg och Robin Malmström
15:00 - Avtackning

Skepparholmens hemsida: www.skepparholmen.se

Priser

Pris per person: 3595 kr i del av dubbelrum. 

Pris för Amelia prenumeranter: 3295 kr. 

Bokning

Kontakta försäljningsavdelningen på eller info@skepparholmen.se 

 

Sabina Dufberg

Med 25 års erfarenhet av att leda andra inom träning för resultat är Sabina Dufberg mycket mer än sitt namn och varumärke. Det är en källa till hållbar livsstil där kost, träning och det mentala är en del av vardagsglädjen och goda resultat är belöningen. För henne handlar det om att leva som man lär utan att ge avkall på livet, njutningen och passionen. Att utstråla sin kompetens och inte bara prata om den. Att våga stå för resultat som särskiljer från det brus som finns i träningsbranschen. Hemsida: www.sabinadufberg.com

 
 

 

Till top