Alkohol och träning

Blogg, Kost / alkohol, fettförbräning, förbränning, hormoner / Permalink / 0
Förutom de mentala funktioner påverkas även vår metabolism, fettförbränning
och hormoner av alkohol upp till en vecka efter en ordentligt fylleslag

 
Hormonellt
De hormoner som påverkas på vår metabolism är framförallt Testosteron, Östrogen, Kortisol och Adrealin. 
Studier påvisar ett intag på 30 gram alkohol (vilket motsvarar 2-3 starköl) sänker testosteronnivåerna med 6,8 procent, och ett intag på 120 gram alkohol (10 starköl) sänker testosteronnivåerna med hela 23 procent i upp till 16 timmar efter fyllslaget. 
 
Förbränning
Fettförbränning pågår hela tiden i din kropp, men vid intag av dricker alkohol så prioriteras genast förbränningen av alkohol i första hand, vilket gör att närings- och fettförbränningen saktar ned. Den här prioriteringen beror helt enkelt på att alkoholen är ett gift som kroppen vill bli av med så fort som möjligt. Alkoholförbränning kan ta upp till 2-3 dygn innan levern hunnit återhämtat sig. 

Summa summarum
Alkohol är i måttlig mängd kan dock ha positiva effekter på hjärt- och kärl genom sina blodförtunnande egenskaper (länk). Sen finns det såklart bättre och sämre alternativ när det gäller alkoholval. Mitt tips om du nu tänkte dricka ett par glas eller två så är rödvin att fördra. Gärna ett franskt Pinot noir eller Merlot vin eftersom druvorna i innehåller ”resveratrol” som en är en de kraftigaste antioxidanter som finns att få tag i, vilket hjälper till att motverka oxidation. 
 

 
Referenser
 
Role of substrate utilization and thermogenesis on body-weight control with particular reference to alcohol. Proc Nutr Soc. 2000 
 
Alcohol, athletic performance and recovery. Nutrients.Vella LD, Cameron-Smith D.  2010

Acute alcohol consumption aggravates the decline in muscle performance following strenuous eccentric exercise. J Sci Med Sport. 2010 

10 snabbfakta om D-vitamin!

Blogg, Kost / d-vitamin / Permalink / 0
1. Det forskas enormt mycket om D-vitamin och under 2016 publicerades hela 3900 studier om D-vitamin inverkar på människokroppen 

 

2. D-vitamin är inte en vitamin utan en steroidhormon som också påverkar våra gener


3. D-vitaminbrist är den största orsaken till benskörhet i Sverige (som för övrigt är högst i världen tillsammans med USA)


4. En sommardag kan vi ta upp 20´000IE D-vitamin vilket motsvarar ca 30 minuter i solen  


5. 82% av befolkningen i Norrland har brist på D-vitamin på vinterhalvåret och 62% av de som bor på västkusten


6. D-vitamin bildas så ytligt på huden att det räcker att man tvättar man sig med tvål direkt efter man solat så kommer även D-vitaminet att tvättas bort


7. D-vitamin reglerar kalciumupptaget och utan D-vitamin kan kroppen inte absorbera kalcium vilket leder till benskörhet 


8. 800IE per dag av D-vitamin är minimigränsen för att inte bli sjuk och drabbas av rakit (Engelska sjukan) vilket leder till missbildat skelett

9. En orsak till varför vi oftare är sjukare på vinterhalvåret är p.g.a låga nivåer av D-vitamin som behövs för att vita blodkroppar ska kunna producera anti-mikrobiella ämnen som är viktiga för immunförsvaret

10. Mörkhyade har 5-10 gånger sämre D-vitaminupptag från solen pga pigmentet fungerar som skydd från stark sol

 
Till top