Surf & träningsresa 2017

Blogg, Träningsartiklar, Träningsresor / Permalink / 0
Surf- och träningsresan var helt fantastisk! Vi bodde ihop med ett gäng andra träningsintresserade människor vilket fungerade jättebra. Surfskolan var seriös med duktiga instruktörer och det var extremt roligt att få lära sig surfa på riktigt! Tillsammans med surfingen var Robins kostföreläsningar det absolut bästa med resan, jag har lärt mig så otroligt mycket nya saker om kost och motion och vad det gör med vår kropp.  / Joel
 
 

 
En vecka i Portugal var precis vad jag behövde för att njuta mer av livet! En underbar vecka fylld med surflektioner, sol, skratt, ny vänskap av härliga människor och så bra & motiverande och intressanta kost - träningsföreläsningar av hälsogurun Robin Malmström. Du är så inspirerande! Nu har jag fått surfing som nytt intresse och är redo för att inta de svenska stora vågorna. Tack er alla fina som förgyllde och gjorde den här veckan till den bästa!  / Rebecca
 
 
 
Kostföreläsningarna var riktigt intressanta och lärorika! Robin är grymt duktig på att lära ut och har bred kunskap inom det mesta inom kost och träning och har svar på nästan allt du frågar. Surflektionerna var riktigt kul med duktiga instruktörer som verkligen gjorde allt för att hjälpa till i vattnet när man skulle upp på vågorna. En veckas solsemester kan lätt bli dryg men den här veckan var fullt upp från morgon till kväll så det var en av mina absolut bästa resor! Jag rekomenderar varmt den här resan till folk som söker nya utmaningar i kombination med en skön semester och träffa nya människor och lära sig mer om kost och träning det kommer bli ett minne för livet! :)   / Bengt

 

 


Robins kost- och träningsföreläsningar var det absolut det bästa på resan!! Du förklarar på ett kanonbra sätt så man verkligen förstår och blir inspirerad!! Du sprider verkligen energi omkring dig. Hoppas vi ses igen! / Hälsningar Sussie



 
 
 Att få privilegiet att få lära sej om kost och vikten att äta rätt går inte värdesätta högt nog. Du är en förebild som gör att man blir otroligt motiverad att "göra rätt" i det fortsatta livet. Din passion för träning och kosten lyser igenom och du förklarar sambanden så man förstår. Surflektionerna var riktigt kul och David och Emma var härliga människor som spred glädje. Jag kommer att göra om surfresan och gärna träffa "vårt sköna gäng" igen. / Adam

 

 
Efter en stressig vardag kändes det inte mer än rätt att åka iväg på en veckas semester och den här gången bar det iväg till Portugal på surf- och träningsresa, vilket blev en vecka som överträffade mina förväntningar. Väl där nere blev jag omringad av ett gäng härliga människor i en riktigt härlig stad. Det bjöds på sol, bad, värme, god mat, beachvolleyboll, fotboll och 10 timmar av surflektioner (som garanterat kommer bli fler) med hjälp av riktigt duktiga intruktörer. Även om det tog emot att åka hem, så kom jag hem mer motiverad än någonsin, med ny kunskap inom näringslära av en mycket pedagogisk och bra föreläsare. Men framförallt en massa vänner rikare! Tack för en grym och oförglömlig resa Robin, ser fram emot fler!  / Cazandra

 

                                                    

 

 


Under din vistelse kommer ni att bo i ett mysigt portugisiskt hem 5 minuters promenad
från stranden i en villa med 5 rum, två badrum och en trevlig trädgård


 
I området finns fantastiska fisk och skadjurs restauranger, 
supermercado, cafeer, marknader och andra sevärdheter



I Consolacao kan du njuta av färska skaldjur, lokala viner och den klassiska drinken Caipirinha på den
vackra närliggande strandbaren Clube Da Praia 
samtidigt som solen sakta går ner i horisonten

 


 
 
 
Surfskolan är personlig och väletablerad och den drivs av portugisiska David Lourenco sedan 
11 år tillbaks. Instruktörerna har lång erfarenhet av surfing och instruerar pedagogiskt och 
säkerheten i vattnet är hög. De talar utmärkt engelska och att du har roligt i vattnet är alltid målet!

 Jag hoppas vi ses i sommar! :)

 

Varför går vissa personer upp i vikt och blir feta?

Blogg, Kost / hormoner, insulin, socker / Permalink / 1
.
Svaret på den frågan är alltid densamma oavsett om du frågar en lekman eller en Personlig tränare eller en läkare -”De är feta för att de är glupska och äter mer kalorier än vad det gör av med. Spring mer och ät mindre är lösningen!”
 

Detta må vara ett faktum, men ett väldigt dåligt svar på frågan och knappast till någon hjälp. Hade svaret varit så enkelt hade väl ingen varit överviktig eller hur?  Eftersom det här är en självklarhet som alla redan känner till men ingen vill vara fet 

Orsak till viktuppgång?
Så vad beror den underliggande orsaken att vissa människor äter mer och går upp i vikt och blir feta medan andra inte gör det? Har det med lathet, för lite kostkunskap, uppväxt, dåliga gener eller med åldern att göra? Eller kan det helt enkelt vara tvärt om? kan det vara så att man blir latare pga av att man börjar gå upp i vikt?

Här börjar det
När vi äter mat och intar kalorier frisätts ett hormon från våra fettceller som kallas ”Leptin” som skickar signaler till hjärnan och talar om när du ätit tillräckligt och att vi är mätta och kan sluta äta. Allt frid och fröjd so far!

Så länge leptinet fungerar som det ska så fungerar mättnadskänslorna perfekt. Problematiken hos överviktiga personer som har mer fettvävnad på kroppen kommer att producera mer av Leptinet eftersom det frisätts från våra fettceller. För mycket av ett hormon leder på sikt till att vi blir på sikt resistenta mot det. I Detta fall leptin > vars uppgift är att dämpa vår hunger.

Men varför fungerade detta för 30 år sedan men inte idag?
Svaret finner du i våra matbutiker där hyllorna står uppradade med ”livsmedel” som är sprängfyllda med socker i mängder av olika former och sockerarter. Helst så dolda som möjligt det är i princip omöjligt att ens veta vad det innehåller, ex:  Sackaros, Glukossirap, Maltos, Fruktos, Glukos, Stärkelsefruktossirap, Melass osv osv.. alla är socker med olika namn

 

Kalorier in – kalorier ut?
Socker i sig är inte särskilt kaloririkt utan innehåller 4 kalorier per gram vilket är densamma som protein. Men det är ganska sällan man här någon säga –”du går upp i vikt för du äter för mycket kött, fisk och ägg” fastän både lax och ägg innehåller tom mer kalorier än vad socker innehåller per gram

Så vad gör sockret med kroppen?
Socker bryts ner blixtsnabbt i mag- & tarmsystemet och höjer blodsockret snabbare än vad kroppen är konstruerad för, vilket kroppen absolut inte tycker om och svarar med att snabbt se till att få ner sockret i blodet igen genom att frisätta hormonet insulin. 

Insulin
Insulinets uppgift är att reglera blodsockret så det inte blir för högt vilket sker genom att insulinet tar upp sockret från blodet och transporterar det till vidare till fettväven där det lagras istället. 
> Socker frisätter insulin > Insulin ombildar socker till fett.

Efter insulinet tagit ner blodsockret blir trötta och slöa eftersom vi har mindre blodsocker tillgängligt
som energi och vi blir snabbt hungriga på snabb energi för att få upp blodsockret igen

 

Insulin och leptin hänger ihop
För mycket insulin leder på sikt till ökad fettlagring vilket i sin tur leder till ökad Leptin frisättning som i sin tur leder till ökad Leptin resistens och vi får problem med aptitregleringen och äter mer och intar mer kalorier än vad vi behöver pga av att våra mättnadshormoner är ur balans

Slutsats
Påståendet att vi går upp i vikt för att vi äter för mycket och rör oss för lite är därför helt korrekt. Problemet är att det i praktiken fungerar precis tvärtom, dvs vi går upp i vikt för att vi inte blir mätta och intar fler kalorier än vi vad vi gör av med, vilket leder till att vi rör oss mindre. 

Det här var en förenklad version hur socker påverkar oss fysiologisk sen finns det såklart många andra faktorer till varför vi går upp i vikt, t ex dålig sömn, stress, hypothereos, stillasittande jobb, dålig fettrik mat osv. 

Jag hoppas det här inlägget klargjorde lite hur socker och snabba kolhydrater påverkar oss hormonellt. Vill ni läsa mer om hur sockerberoende fungerar så kan ni läsa ett tidigare inlägg här

 
Referenser

Pathophysiology of insulin resistance in human disease G. M. Reaven Physiological Reviews Published 1 July 1995 

The Role of Dietary Components in Leptin Resistance. Joseph R. Vasselli Adv Nutr September 2,  2012

Diet-induced swine model with obesity/leptin resistance for the study of metabolic syndrome and type 2 diabetes. Torres-Rovira L1, Astiz S, Caro A, Lopez-Bote C, Ovilo C, Pallares P, Perez-Solana ML, Sanchez-Sanchez R, Gonzalez-Bulnes A. 2012

Dopamin och solljus

Blogg / dopamin, dvitamin, solljus / Permalink / 0
.
 
Solen gör oss inte bara piggare utan vi mår också ett par hästlängder bättre på köpet.. och förklaringen till varför solen ger oss energi och livslust beror på UV-strålarna från solen som fungerar som naturens eget lyckopiller för människan och väcker våra sätter signalsubstanser i våra hjärnor till liv.

 

När ögats näthinna träffas av dagsljus skickas en signal till hjärnans tallkottkörtel om att stänga av produktionen av sömnhormonet melatonin och istället frisätta signalsubstanserna dopamin och noradrealin som fungerar som hjärnans belöningssystem, vilket sin tur gör oss vaksamma och alerta. Ljus orsakar alltså en ”positiv” stress i kroppen.

Dopamin är nyckeln och ligger bakom allt som vi tycker om att göra. Dopamin behövs för att hjärnans belöningssystem ska fungera och motiverar oss till att gå ut när det är fint väder och hitta på saker som vi gillar att umgås oss med människor som vi tycker om att socialisera oss med, vilket leder till att hjärnan frisätter mer dopamin och vi mår toppen!


Har vi för lågt dopamin försvinner istället livsgnistan och vi blir trötta, mer negativa och många människor går in i till och med in depressioner. Serotoninhöjningen gör också så att vi i allmänhet äter mindre. Vinterns sug efter kolhydrater är helt enkelt en självmedicinering: kolhydrater har visat sig höja halten av serotonin – vilket ger vårt humör en kick.


Vår syn är också central
 för oss och evolutionärt så använde vi förr i tiden våra ögon för att avläsa hotande faror i miljön. Dagsljus frisätter även serotonin i hjärnan vilket ger oss en känsla av mer kontroll och lugn över tillvaron och vi trivs som bäst och känner oss tryggare i ljus än i mörker.

För att bilda dopamin behöver kroppen vitamin B6 och B12 samt mineralerna magnesium och järn. D-vitamin förstärker dopaminet och under det solfattiga vinterhalvåret bör vi som bor i Norden alltid ta extra tillskott av D-vitamin eftersom kroppen bara kan bara lagra D-vitamin några veckorna innan nivåerna börjar sjuka igen.


                             Och med det sagt så gå ut och bara och njut av den svenska sommaren! 
                                                             Förra året var den på en onsdag ;-)

 
Till top