10 snabbfakta om D-vitamin

Blogg / d-vitamin, snabbfakta / Permalink / 0
 


1. Det publiceras ca 4000 studier på D-vitamin varje år

2. D-vitamin är inte en vitamin utan en steroidhormon som även påverkar våra gener


3. D-vitaminbrist är den största orsaken till benskörhet i Sverige som för övrigt är högst i världen


4. 30 minuter i solen ger kroppen en dos på ca 10´000-20´000IE D-vitamin vilket är max kroppen kan ta upp på under en dag


5. 82% av befolkningen i Norrland har brist på D-vitamin på vinterhalvåret och 62% av de som bor på västkusten


6. D-vitamin bildas så ytligt på huden att det räcker att man tvättar man sig med tvål direkt efter man solat så kommer även D-vitaminet att tvättas bort


7. D-vitamin reglerar kalciumupptaget och utan D-vitamin kan kroppen inte absorbera kalcium vilket leder till benskörhet 

8. 800IE D-vitamin dos/dag är minimigränsen för att inte bli sjuk av rakit (missbildat skelett) Optimal D-vitamin dos ligger mellan 2000-5000IE / dag.

9. Vi är oftare sjukare på vinterhalvåret pga låga nivåer av D-vitamin som behövs för att vita blodkroppar ska kunna producera anti-mikrobiella ämnen som är viktiga för immunförsvaret

10. Mörkhyade har 5-10 gånger sämre D-vitaminupptag från solen pga deras pigment fungerar som skydd från stark sol



Det var allt för den här veckan och jag önskar er en fantastiskt sommar!  
under augusti kommer jag börja lägga upp och sända videoföreläsningar istället woop woop!

Dopamin och solljus

Blogg / dopamin, dvitamin, solljus / Permalink / 0
.
 
Solen gör oss inte bara piggare utan vi mår också ett par hästlängder bättre på köpet.. och förklaringen till varför solen ger oss energi och livslust beror på UV-strålarna från solen som fungerar som naturens eget lyckopiller för människan och väcker våra sätter signalsubstanser i våra hjärnor till liv.

 

När ögats näthinna träffas av dagsljus skickas en signal till hjärnans tallkottkörtel om att stänga av produktionen av sömnhormonet melatonin och istället frisätta signalsubstanserna dopamin och noradrealin som fungerar som hjärnans belöningssystem, vilket sin tur gör oss vaksamma och alerta. Ljus orsakar alltså en ”positiv” stress i kroppen.

Dopamin är nyckeln och ligger bakom allt som vi tycker om att göra. Dopamin behövs för att hjärnans belöningssystem ska fungera och motiverar oss till att gå ut när det är fint väder och hitta på saker som vi gillar att umgås oss med människor som vi tycker om att socialisera oss med, vilket leder till att hjärnan frisätter mer dopamin och vi mår toppen!


Har vi för lågt dopamin försvinner istället livsgnistan och vi blir trötta, mer negativa och många människor går in i till och med in depressioner. Serotoninhöjningen gör också så att vi i allmänhet äter mindre. Vinterns sug efter kolhydrater är helt enkelt en självmedicinering: kolhydrater har visat sig höja halten av serotonin – vilket ger vårt humör en kick.


Vår syn är också central
 för oss och evolutionärt så använde vi förr i tiden våra ögon för att avläsa hotande faror i miljön. Dagsljus frisätter även serotonin i hjärnan vilket ger oss en känsla av mer kontroll och lugn över tillvaron och vi trivs som bäst och känner oss tryggare i ljus än i mörker.

För att bilda dopamin behöver kroppen vitamin B6 och B12 samt mineralerna magnesium och järn. D-vitamin förstärker dopaminet och under det solfattiga vinterhalvåret bör vi som bor i Norden alltid ta extra tillskott av D-vitamin eftersom kroppen bara kan bara lagra D-vitamin några veckorna innan nivåerna börjar sjuka igen.


                             Och med det sagt så gå ut och bara och njut av den svenska sommaren! 
                                                             Förra året var den på en onsdag ;-)

 

Näringsrik snabbmat

Blogg / spoons / Permalink / 1

 
Snabbmat är förknippat med onyttigt och ohälsosamt, (ex mcdonalds, sibylla, pizza). Men det behöver absolut inte vara så. Jag har precis provsmakat och kikat lite närmare på fyra olika grytor från Spoons som lagas i kök för hand.

Jag kan säga att jag blev glatt överraskad över grytorna som Spoons har lyckats kombinera hälsokost med god smak som dessutom är färdiglagade som bara värms upp och ät!  Mättande grytor med bra protein och lågt kaloriinnehåll, funkar väldigt bra ex vid diet som lättare lunch eller mellanmål vilket passar mig riktigt bra just nu när jag inte hinner laga mat hemma varje dag. 

Näringsinnehåll
Marockansk Hariragryta: 384kcal, protein 28g, kolhydrater 47g, fett 8,7g
Italiensk gryta: 240kcal, protein 17,5g, kolhydrater 22g, fett 6g
Fransk Lantgryta: 260kcal, protein 12,5g, kolhydrater 40g, fett 4,3g
Asiatisk Linsgryta: 372kcal, protein 17,5g, kolhydrater 34g, fett 15,6g

Ett tips är att använda spisen och värma upp maten på medeltemperatur i några minuter istället för mikron för att minimera näringsförlusten som annars normalt sker vid uppvärmning av livsmedel.

Prova gärna och återkom med feedback vad ni tyckte om sopporna och grytorna :)
Hemsida: Smakaspons.se

Till top